-
The blog gender educational style||O estilo do gênero blog educacional (The blog gender educational style)
- Voltar
Metadados
Descrição
In order to advance in the digital genres in education style definition, we continue our research – which began with the analysis of chats and forums – In the study of genre blog, widely used also in teaching and learning contexts. We do analyses by the bias of the French Semiotics theory, combined with genre theory of Bakhtin (2010) and studies on the style (DISCINI, 2004). We understand, in this study of educational practices, meaning production mechanisms linked to sensitive adjustments necessary to adapt the subject to the digital world. In cut three blogs of interactions carried out in 2014, we propose an analysis of the blog genre style.KEYWORDS: Blogs. Digital genres. Educational Practices. Discourse Semiotics. Style.||Com o objetivo de avançar na definição do estilo dos gêneros digitais na educação, continuamos nossa pesquisa – iniciada com a análise dos chats e fóruns – no estudo do gênero blog, muito utilizado também em contextos de ensino-aprendizagem. As análises são feitas pelo viés da teoria Semiótica Francesa, aliada à teoria dos gêneros de Bakhtin (2010) e aos estudos sobre o estilo (DISCINI, 2004). Compreendemos, nesse estudo de práticas educativas, os mecanismos de produção de sentido vinculados a ajustamentos sensíveis necessários à adaptação dos sujeitos ao mundo digital. No recorte de três blogs de interações realizadas em 2014, propomos uma análise do estilo do gênero blog.PALAVRAS-CHAVE: Blogs. Gêneros digitais. Práticas Educativas. Semiótica Discursiva. Estilo.
ABSTRACTIn order to advance in the digital genres in education style definition, we continue our research – which began with the analysis of chats and forums – In the study of genre blog, widely used also in teaching and learning contexts. We do analyses by the bias of the French Semiotics theory, combined with genre theory of Bakhtin (2010) and studies on the style (DISCINI, 2004). We understand, in this study of educational practices, meaning production mechanisms linked to sensitive adjustments necessary to adapt the subject to the digital world. In cut three blogs of interactions carried out in 2014, we propose an analysis of the blog genre style.KEYWORDS: Blogs. Digital genres. Educational Practices. Discourse Semiotics. Style.
ISSN
1808-1355
Periódico
Autor
Pereira, Daniervelin Renata Marques
Data
30 de dezembro de 2015
Formato
Identificador
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1303 | 10.22481/el.v13i2.1303
Idioma
Editor
Direitos autorais
Copyright (c) 2015 Estudos da Língua(gem)
Fonte
Estudos da Língua(gem); v. 13 n. 2 (2015): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 91-114 | Language Studies; Vol. 13 No. 2 (2015): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 91-114 | Études de Langues; Vol. 13 No. 2 (2015): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 91-114 | Estudios del lenguaje; Vol. 13 Núm. 2 (2015): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 91-114 | 1982-0534 | 1808-1355 | 10.22481/el.v13i2
Assuntos
Blogs | Gêneros digitais | Práticas Educativas | Semiótica Discursiva | Estilo | Blogs | Digital genres | Educational Practices | Discourse Semiotics | Style
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Reviewed by peers | Revisión por pares | Avaliado pelos pares