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The capture of laughter in O romance do pavão misterioso||O rapto do riso em O Romance do pavão misterioso
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Metadados
Descrição
The search for a concept, definition or characteristics has been promoted large part of literary studies, besides a tradition that mixes up to contemporality, thus that it does not view, contingently, only through adjectivization approaches, once it would simplify literature subjectiveness, taking its common language, in which is likely other non-poetic or figurative languages. On this way, the main objective of this article is analyzing the laugher that metamorphoses itself in the poem “O Romance do Pavão Misterioso”, by José Camelo de Melo Rezende, multiphasing itself on the tragic tune brought from Greek epic, comprehended in the poem through the geographic aspect and interdicted that disregard the risible as the first comic characteristic. The theoretic-critical articulation allowed the text reading, as an interface for (de)formation of humor, through dualities and/or antagonic propositions present on the fantastic narrative. On this perspective, the theoretic sources come from the initial premises by Tzvetan Todorov (2017) at Fantastic Literature, Vladímir Propp (2002) to recent considerations by David Roas (2014). Still on this context, it is important to point out the studies proposed by George Desmeules (1997), who approaches the category ambivalence to be analyzed. In conclusive lines, it intends to approximate the humor and the fantastic that shows themselves through reverses and changes which alter the risible senses. ||A busca por um conceito, definição ou características têm promovido grande parte dos estudos literários, ao longo de uma tradição que se mescla pela contemporaneidade, de modo que não se olhe, contundentemente, apenas pelos vieses da adjetivação, uma vez que simplificaria a subjetividade da literatura, tornando sua linguagem comum, no que se assemelha a outras linguagens não poéticas nem figurativas. Dessa forma, o objetivo principal deste artigo é analisar o riso, que se metamorfoseia ao longo do poema “O Romance do Pavão Misterioso”, de José Camelo de Melo Rezende, multifacetando-se pelo tom trágico legado pela épica grega, compreendido na obra pelo aspecto geográfico e interditos que contradizem o risível como característica primeira do cômico. A articulação teórico-crítica permitiu realizar a leitura da obra, em interface à (de)formação do humor, pelas dualidades e/ou antagônicas proposições ora presentes da narrativa fantástica. Nessa perspectiva, o reforço teórico é oriundo das premissas iniciais de Tzvetan Todorov (2017) à Literatura Fantástica, Vladímir Propp (2002) até as considerações recentes de David Roas (2014). Ainda nesse contexto, vale ressaltar o estudo proposto por George Desmeules (1997), que destaca a ambivalência da categoria a ser analisada. Em linhas conclusivas, pretende-se aproximar o humor e o fantástico que se mostram pelos reversos e deslocamentos, nos quais alteram os sentidos do riso.
ISSN
1516-1536
Periódico
Autor
Fernandes, João Paulo
Data
3 de junho de 2021
Formato
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2021 João Paulo Fernandes | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Fonte
Revista Graphos; v. 23 n. 1 (2021): O Fantástico e a (de)formação do riso; 82-98 | 1516-1536
Assuntos
Fantastic Literature | Popular Literature | Poetry | Pavão Misterioso | Metamorphosis of the risible | Literatura Fantástica | Literatura Popular | Poesia | Metamorfose do riso | Romance do pavão misterioso
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion