Descrição
This article presents the urban development of the central valley of Ribeirão Pires city started with the installation of the same name station on the "São Paulo Railway" associated to its colonization nucleons called "Sede", "Colônia" and "Pilar" in the end of XIX century by the Imperial Government. It was analyzed the area's history formation joining the collected documentation to a more deeper analysis of the actual city's design. The research aimed a constant review over the historical reading parameters of contemporary cities, because the apparent uniformity of its landscape has turned difficult a coherent perception of its history by its inhabitants, promoting the continuous degradation of its cultural heritage. This work discuss the need of the valorization of memory and local history as a form of cultural public politics and as parameters of new projects of public urban intervention. || Este artigo trata do desenvolvimento urbano do vale central do município de Ribeirão Pires a partir da instalação da estação ferroviária de mesmo nome da São Paulo Railway, associada a seus Núcleos Coloniais "Sede", "Colônia" e "Pilar", no final do século XIX, pelo Governo Imperial. Foi analisada a formação histórica da área compatibilizando a documentação coletada a estudos mais profundos dos modos de permanência do desenho urbano municipal. Esta pesquisa buscou constantes críticas sobre parâmetros de leitura das cidades contemporâneas, visto que a aparente uniformidade de sua paisagem tem dificultado percepções históricas coerentes pelos seus habitantes, promovendo- se a contínua degradação de seu patrimônio cultural. Discute- se a necessidade da valorização da memória e da história local como formas de ação sobre as cidades em políticas públicas culturais, e como parâmetros a novos projetos de intervenção urbana.