Descrição
In the present article it is necessary to point out the importance of the orientation function in the production of knowledge and in the training of the researchers, pointing to the existing gap in the studies on this subject. The orientation of theses and dissertations is carried out, in most cases, by doctors who have undergone research activities at least during their master's and doctoral degrees. However, having received guidance and proposing to practice it, by itself does not guarantee the mastery of the processes, procedures and strategies that can successfully complete a thesis or dissertation. Much of this work involves reading and writing,Written to ideas, experiences and readings, an activity for which we do not yet have a specific effective training. Putting into circulation and debate the successes and failures of the advisors is urgent and fundamental to qualify the academy.||No presente artigo se trata de chamar a atenção para a importância da função de orientação na produção de conhecimentos e na formação dos pesquisadores, apontando para a lacuna existente nos estudos sobre esta temática. A orientação de teses e dissertações é realizada, na maioria dos casos, por doutores que passaram por atividades de pesquisa pelo menos durante seu mestrado e doutorado. Entretanto, ter recebido orientação e propor-se a praticá-la, por si só não garante o domínio dos processos, procedimentos e estratégias que podem levar a bom termo uma tese ou dissertação. Boa parte deste trabalho implica ler e escrever, dar forma escrita às idéias, experiências e leituras realizadas, atividade para a qual ainda não contamos com uma formação eficaz específica. Colocar em circulação e debate os sucessos e fracassos dos orientadores é urgente e fundamental para qualificar a academia.