Descrição
In the light of the context of mediatization, them article attempts to identify the places disputed by the printed media of Santa Maria, state of Rio Grande do Sul, by examining thestrategies of production of meaning in the self-referential discourse of the newspapers, A Razão and Diário de Santa Maria during the municipal electoral campaign in 2008. For that purpose, it uses the French Discourse Analysis as a theoretical and methodological reference. On the basis of this analysis, the authors found that by using self-referential strategies the newspapers compete for the position of legitimate enunciators in mediatized society and that the changes in society lead to a transformation of the enunciator’s place in journalism. Thus, the article points to the need for rethinking this self-referential logic of present journalism so that the latter assumes the role of a democratic agent in the mediatized public space.Key words: mediatization, production of meaning, self-referential discursive strategies.||Considerando o contexto da midiatização, propomos reconhecer quais os lugares concorridos pelas mídias jornalísticas impressas de Santa Maria (RS), por meio do estudo das estratégias de produção de sentidos no discurso autorreferencial dos jornais A Razão e Diário de Santa Maria, no período de campanha para as eleições municipais de 2008. Para tanto, utilizamos como embasamento teórico-metodológico a Análise do Discurso de linha francesa. A partir da análise, observamos que, por meio de estratégias autorreferenciais, os jornais concorrem pelo lugar de enunciadores legítimos na sociedade midiatizada e que as mudanças desta impulsionam a transformação do lugar de enunciador do jornalismo. Com isso, a pesquisa aponta para a necessidade de repensar essa lógica autorreferencial do jornalismo atual, para que este assuma o papel de agente democrático no espaço público midiatizado.Palavras-chave: midiatização, produção de sentidos, estratégias discursivas autorreferenciais.