Descrição
The training of the architect and urbanist permeates knowledge that can be deployed in different professional actions, however, designing spaces is the specificity behind the profession. The design process is a means of reflection on the action, effective and efficient in the perception of problems and the formulation of spatial hypotheses. The Graduation Thesis, in this sense, represents the synthesis of the skills and apprehensions learned during the training process, being the moment of transition between the academic and professional middle. Discussing the potential of the activity of designing as a means of development and gauging the qualities of architectural and urban planning professionals in the Graduation Thesis in Architecture and Urbanism may seem redundant, however, the need to establish common guidelines for Architecture and Urbanism schools, in the middle of consecutive conceptual crises and prevailing relativism, seems to be urgent in the face of contemporary problems.||A formação do arquiteto e urbanista permeia saberes que podem ser desdobrados em diferentes ações profissionais, porém, projetar espaços é a especificidade por trás do ofício. O processo de projeto é um meio de reflexão na ação, eficaz e eficiente na percepção de problemas e formulação de hipóteses espaciais. O Trabalho de Conclusão de Curso, neste sentido, representa a síntese das competências e habilidades apreendidas durante o processo de formação, sendo o momento de transição entre o ambiente acadêmico e profissional. Discorrer sobre o potencial da atividade de projetar como meio de desenvolvimento e aferição das qualidades dos profissionais de arquitetura e urbanismo nos Trabalhos de Conclusão de Curso em Arquitetura e Urbanismo pode parecer redundante, no entanto, a necessidade de estabelecer pautas comuns aos cursos de Arquitetura e Urbanismo, em meio às crises conceituais consecutivas e relativismo predominantes, parece ser urgente face aos problemas contemporâneos.