-
The Construction of the Competence for Infidelity in Dom Casmurro||A construção da competência para a infidelidade, em Dom Casmurro
- Voltar
Metadados
Descrição
Dom Casmurro is a book that brings us instigating reactions about the infidelity of Capitu. Although the novel does not register any proof that she has indeed committed adultery, its narrator tries to persuade the reader that this actually happened, because it is believable. In other words, Capitu had the semiotic competence for that performance. This conclusion can be explosive in the pen of a jealous narrator. We can realize that the fact of taking for sure what is virtually delimitated by a verisimilar possibility is the result of a discursive construction. The fictional art of Machado involves the narrative in a network of ambiguities that makes some characters potentially adulterous people. In addition, the narration itself is characterized by omissions and contradictions. As a result, if Capitu is potentially adulterous, the narrator does not present elements to prove his accusation, because he tends to exaggerate his wife’s competence for adultery, whereas he has nothing to say specifically about the act itself. There is no evidence for that accusation; or rather, the only evidence produced is his own narrative. For the final verdict, the reader must to take into consideration the competence of Escobar, the narrator-character, and the narrative itself, with its ambiguities and contradictions. The theoretical support will be provided by French semiotics. More precisely, by the canonic development of the narrative level of the generative path of meaning.||Dom Casmurro é um livro que suscita reações instigantes, relacionadas à dúvida que paira sobre a infidelidade conjugal de Capitu. Embora o romance não registre nenhuma prova cabal de que ela tenha de fato cometido o adultério, o narrador do romance tenta persuadir o leitor de que isso fatalmente aconteceu, porque era verossímil; em outras palavras, ela tinha a competência semiótica para realizar a performance. Essa constatação é explosiva na pena de um narrador ciumento. Deve-se observar que o fato de tomar por certo o que é virtualmente circunscrito pela verossimilhança é resultado de construção discursiva. Ocorre que a arte ficcional de Machado envolve essa operação narrativa em uma rede de ambiguidades que faz de alguns personagens envolvidos potenciais adúlteros; além disso, a própria narração é permeada por omissões e contradições. Como resultado, temos que, se Capitu é potencial esposa infiel, o narrador não tem competência para a acusação, porque não esconde a tendência de hiperbolizar a competência da esposa para o adultério e nada tem a dizer propriamente sobre o ato em si mesmo. Há uma acusação sem provas; ou melhor: a única prova é o relato. Para o veredito final, o leitor deve considerar a competência de Escobar, do próprio narrador-personagem e, além disso, a própria narração, com suas ambiguidades e contradições. O amparo teórico será fornecido pela semiótica greimasiana, mais precisamente pela sequência canônica do nível narrativo do percurso gerativo de sentido.
ISSN
1980-4016
Periódico
Autor
Proença, Paulo Sérgio de
Data
9 de junho de 2011
Formato
Identificador
https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/35268 | 10.11606/issn.1980-4016.esse.2011.35268
Idioma
Fonte
Estudos Semióticos; v. 7 n. 1 (2011); 106-113 | Estudos Semióticos; Vol. 7 No. 1 (2011); 106-113 | Estudos Semióticos; V. 7 N. 1 (2011); 106-113 | Estudos Semióticos; Vol. 7 Núm. 1 (2011); 106-113 | Estudos Semióticos; Bd. 7 Nr. 1 (2011); 106-113 | Estudos Semióticos; Vol. 7 No 1 (2011); 106-113 | 1980-4016
Assuntos
competência semiótica | Dom Casmurro | Machado de Assis | infidelidade | semiotic competence | Dom Casmurro | Machado de Assis | marital infidelity
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion