-
The construction of the user in the audiovisual culture of YouTube||La construcción del usuario en la cultura audiovisual de YouTube||A construção do usuário na cultura audiovisual do YouTube
- Voltar
Metadados
Descrição
This article presents an initial mapping of the ways in which the user is constructed on YouTube and raises questions that are problems of knowledge for contemporary studies on image and audiovisual content on the web. Over its ten years of existence, the platform constructed its users associated to several meanings, valuing his amateur status, or, more recently, that of the creator, developer and entrepreneur with audiovisual content as the center of this entire process. These relationships are discussed in dialogue with authors such as Benjamin and Certeau, who discuss the place of the technique in culture and in the relationships between production and consumption, besides ownership and use in everyday life. The contradictions between a user programmed by the interface and a user who reprogrammed demonstrates a transitional and complex technical stage. It is therefore an important stage for audiovisual and communication studies.||El artículo presenta una cartografía inicial de los modos como el usuario es construido en YouTube y formula problemas de conocimiento para los estudios contemporáneos de la imagen y del audiovisual en la web. A lo largo de los diez años de existencia, la plataforma fue construyendo el usuario asociado a sentidos diversos, valorando su condición de amante o, más recientemente su condición de creador, desarrollador y emprendedor. Esas relaciones son problematizadas en diálogo con autores como Benjamin y Certeau, que discuten el lugar de la técnica en la cultura y en las relaciones entre producción y consumo y los modos de producción, por apropiaciones y usos en la cotidianidad. Las contradicciones entre un usuario programado por la interface y un usuario que la reprograma demuestra un estado transitorio y complejo de la técnica y, por eso, fértil para los estudios del audiovisual y de la comunicación.||O artigo apresenta uma cartografia inicial dos modos em que o usuário é construído no YouTube e formula problemas de conhecimento para os estudos contemporâneos da imagem e do audiovisual na web. Ao longo dos dez anos de existência, a plataforma foi construindo o usuário associado a sentidos diversos,valorizando sua condição de amador ou, mais recentemente sua condição de criador, desenvolvedor e empreendedor. Essas relações são problematizadas em diálogo com autores como Benjamin e Certeau, que discutem o lugar da técnica na cultura e nas relações entre produção e consumo e os modos de produção por apropriações e usos no cotidiano. As contradições entre um usuário programado pela interface e um usuário que a reprograma demonstra um estágio transitório e complexo da técnica e, por isso, fértil para os estudos do audiovisual e da comunicação.
ISSN
1980-3729
Periódico
Autor
Montaño, Sonia
Data
24 de março de 2017
Formato
Identificador
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25256 | 10.15448/1980-3729.2017.2.25256
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS
Fonte
Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 2 (2017); ID25256 | Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 2 (2017); ID25256 | Revista FAMECOS; v. 24 n. 2 (2017); ID25256 | 1980-3729 | 1415-0549 | 10.15448/1980-3729.2017.2
Assuntos
User | Video platforms | YouTube | YouTube | Usuario | plataformas de video | YouTube | Métodos de investigación en comunicación | Usuário | Plataformas de vídeo | YouTube | Metodologias de pesquisa em Comunicação
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion