Descrição
The political, economic and social movements that occur in each country and around the world can be themes and / or influences on the language conception of an artistic work. This article aims to understand one of the elements of the scene, the costume, as a political instrument, a manifesto, investigating whether it is possible to manifest these creative influences also in an authorship of the costumes designed for a performance, in order to compose the dramaturgy. Three stage costumes, in three different political contexts, are analyzed in this study: from Mexican political violence to the polarization of Brazil during the 2018 elections, going through the refugee crisis that marked and marks world history. KeywordsCostume Design. Politics. Performance. Culture. Revolution.||Os movimentos políticos, econômicos e sociais que ocorrem em cada país e ao redor do mundo podem ser temas e/ou influências na concepção da linguagem de uma obra artística. Este artigo objetiva compreender um dos elementos da cena, o figurino, enquanto um instrumento político, um manifesto, investigando se é possível manifestar estas influências criadoras também em uma autoria dos trajes elaborados para uma performance, de forma a compor a dramaturgia. Três trajes de cena, em três contextos políticos diferentes, são analisados neste estudo: da violência política mexicana à polarização do Brasil durante as eleições de 2018, passando pela crise dos refugiados que marcou e marca a história mundial. Palavras-chavesFigurino. Política. Performance. Cultura. Revolução.