Descrição
The body, raw material on which dance art is modeled, has always been alienated from a considerable part of the history of Western philosophy, mainly from the Platonic tradition of representation. The history of dance in the West closely followed this movement, mostly using the body as a tool, not as an end in itself. Deleuze's philosophical production was almost entirely dedicated to an attack on representation, and, as we will analyze here, this movement is also noticeable in Merce Cunningham's artistic production.||El cuerpo, materia-prima sobre el cual el arte de la danza se modela, siempre fuera alienado de parte considerable de la historia de la filosofía occidental, principalmente de la tradición platónica de la representación. La historia de la danza occidental acompañó de cerca tal movimiento, a veces utilizando el cuerpo como herramienta, en lugar de como un fin. La producción filosófica de Deleuze se dedicó casi enteramente a atacar la representación, y como aquí analizaremos, también es perceptible ese movimiento en la producción artística de Merce Cunningham.||O corpo, matéria-prima sobre a qual a arte da dança se modela, sempre fora alienado de parte considerável da história da filosofia ocidental, principalmente da tradição platônica de representação. A história da dança no ocidente acompanhou de perto tal movimento, por vezes utilizando o corpo como ferramenta, e não como fim. A produção filosófica de Deleuze se dedicou quase que inteiramente em um ataque à representação, e, como aqui analisaremos, também é perceptível esse movimento na produção artística de Merce Cunningham.