-
THE DIALOGUE BETWEEN HERITAGE EDUCATION AND HISTORY TEACHING||O DIÁLOGO ENTRE A EDUCAÇÃO PATRIMONIAL E O ENSINO DE HISTÓRIA
- Voltar
Metadados
Descrição
The text is an experience report of activities developed with the class of the ninth semester of History (University of Bahia State/Campus X) in 2018, during the classes of the curricular component “Documental and Patrimonial Culture I”. We started with researches about material and immaterial heritage in the city of Teixeira de Freitas, Bahia, discussing the concepts while recognizing the local heritage and questioning their resonance, belonging to communities and social memory according to the interpretation of José Reginaldo Gonçalves (2005), Peter Burke (2006), and Olgário Vogt (2009). The students researched on the pertinent literature, including the use of the collection of monographs from the course of History, as well as going to the field to interview residents who occupy and modify the city in its daily life. Thus, the methodology of oral history was essential to reconstruct narratives that show the importance of the heritage mapped by the students. The results of this research were presented in a field class called “City and heritage: traversing Teixeira de Freitas”, where we visited the following heritage sites: A Biquinha; Praça do Belo; Rodoviária Nova Memorial and the Feira de Domingo in the neighborhood named São Lourenço. During the field class, we used the heritage education strategies described by Evelina Grumberg (2007) which included: observation, registration, exploration and appropriation of the mentioned heritage. The textual narrative intersperses the importance of the dialogue between heritage education and history teaching with an emphasis on local history from the perspective of Raphael Samuel (1990) and Selva Guimarães Fonseca (2006). It also debates the resonance of heritage with the communities that experience it, and in an inverse way, the social memory framed by public power and private agents.||O texto é um relato de experiência de atividades desenvolvidas junto à turma do nono semestre de História (UNEB/campus X) no ano de 2018, durante as aulas do componente curricular “Cultura Documental e Patrimonial I”. Iniciamos com pesquisas sobre patrimônios materiais e imateriais da cidade de Teixeira de Freitas, BA, debatendo os conceitos, ao mesmo passo que reconhecíamos os patrimônios locais, questionando a ressonância dos mesmos, o pertencimento as comunidades e a memória social, segundo a interpretação de José Reginaldo Gonçalves (2005), Peter Burke (2006), e Olgário Vogt (2009). Os estudantes pesquisaram na bibliografia pertinente, inclusive utilizando o acervo de monografias do curso de História, como também foram a campo para entrevistar moradores que ocupam e modificam a cidade no seu cotidiano. Assim, a metodologia da história oral foi imprescindível para reconstituição de narrativas que evidenciam a importância dos patrimônios mapeados pelos estudantes. O resultado das pesquisas elaboradas foi apresentado em uma aula de campo denominada “Cidade e patrimônio: percorrendo Teixeira de Freitas”, onde visitamos os seguintes patrimônios: A Biquinha; A Praça do Belo; O Memorial da Rodoviária Nova; e a Feira de Domingo do bairro São Lourenço. Durante a aula de campo utilizamos as estratégias da educação patrimonial descritas por Evelina Grumberg (2007), que compreenderam: observação, registro, exploração e apropriação dos patrimônios citados. A narrativa textual intercala a importância do diálogo entre a educação patrimonial e o ensino de história com ênfase na história local sob a perspectiva de Raphael Samuel (1990) e Selva Guimarães Fonseca (2006). Como também debate a ressonância dos patrimônios junto às comunidades que os vivenciam, e de forma inversa, a memória social enquadrada pelo poder público e os agentes privados.
ISSN
2317-5516
Periódico
Autor
GLÓRIA, Priscila Santos da
Data
18 de junho de 2021
Formato
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2021 Revista Temporis[ação] (ISSN 2317-5516)
Fonte
Revista Temporis[ação] (ISSN 2317-5516); v. 21 n. 01 (2021): Temporis[ação]; 16 | 2317-5516 | 1518-6229
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion