Descrição
In this essay, we analyze how Ya Maryam ‘Ave Maria’ (2012), by Sinan Antoon, through the memory of his characters, proposes to reconstruct fragments of the History and understand its developments in Iraq, which resulted in the disintegration of the country. In this novel, the Iraqi Christian author weaves the reality of a typical Baghdadi family and gives voice to the Christian minority, which is a victim of the sectarianism perpetrated by religious intolerance since the dictatorial regime in the country was imposed by the rise of Saddam Hussein, in 1979. In this artistic intervention that is shaped by the memory of two subjects who represent different generations, Antoon places us in the ideal space for versions of the same story to be confronted. As narrated from different perspectives, it becomes a valuable exercise of consideration about the politics of memory and its vertiginous effects on society since it destabilizes certainties and stable images of the past.||No presente ensaio, analisamos como a obra Ya Maryam ‘Ave Maria’, de Sinan Antoon (2012), por meio da memória de seus personagens se propõe a reconstruir fragmentos da história do Iraque e entender seus desdobramentos, os quais resultaram na desintegração país. Neste romance, o autor iraquiano e cristão tece a realidade de uma típica família bagdali e dá voz à minoria cristã, vítima do sectarismo perpetrado pela intolerância religiosa desde o regime ditatorial que se impôs no país com a ascensão de Saddam Hussein, no ano de 1979. Nesta intervenção artística, que toma forma a partir da memória de dois sujeitos que representam gerações diferentes, Antoon nos coloca no espaço ideal para que versões de uma mesma história sejam confrontadas, pois narrada sob perspectivas diferentes, torna-se um exercício valioso de reflexão sobre a política da memória e seus efeitos vertiginosos na sociedade, já que desestabiliza certezas e imagens estáveis do passado.