Descrição
This study analyzes the effects of self-accountabilityin teachers’ behavior as of the discourse of quality in education based onthe rise of the IDEB – Elementary Education Development Index – throughthe program “All for Education Commitment Plan”, created by the PAR –Joint Action Plan – from a set of interviews with 6 teachers who participatedin the development of this policy at a local level in a municipality in RioGrande do Sul between 2009 and 2011. Studies of Michel Foucault on discourseand governmentality and, secondarily, Laclau’s notion of hegemony, have been used to analyze the interviews in the research. It was concludedthat the discourse of quality of education by the IDEB rise contributes to anintensified supervision of teachers’ work.||O estudo analisa os efeitos de autorresponsabilização na condutadocente do discurso da qualidade da educação alicerçado na elevação doÍndice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB) com a política CompromissoTodos pela Educação, gestada através do Plano de Ações Articuladas(PAR), a partir de um conjunto de seis depoimentos de professoras queparticiparam da construção da política no contexto de um município do interiordo Rio Grande do Sul, no período de 2008-2011. Utiliza os estudos deMichel Foucault sobre discurso e governamentalidade e, secundariamente,a noção de hegemonia a partir da obra de Ernesto Laclau para analisar osdepoimentos. Conclui que o discurso da qualidade da educação via elevaçãodo IDEB intensifica a vigilância sobre o trabalho das docentes.