-
The discursive representations about internationalization by teachers of English in continuing education||Las representaciones discursivas sobre la internacionalización por los profesores de inglés en formación continua||Representações discursivas sobre internacionalização por professores de inglês em formação continuada
- Voltar
Metadados
Descrição
In this article, we investigate the discursive representations on the internationalization of education by teachers of English from the Federal Network of Vocational, Scientific and Technological Education (RFEPCT) participating in the SETEC-CAPES/NOVA Continuing Education Program. Theoretical and methodological assumptions are guided by Critical Discourse Analysis (FAIRCLOUGH, 2016 [1992]; 2003) and Critical Internationalization (VAVRUS; PEKOL, 2015; STEIN, 2019), which, respectively, find points of intersection in social change through discourse as a social practice and in the principles of ethics, equity and social justice. A structured online questionnaire was applied to a group of English teachers in order to enable data generation. The responses of the participating teachers signaled representations of internationalization based on beneficial aspects of the process, showing hegemonic and counter-hegemonic discourses. The study made it possible to understand that delimiting hegemonies and counter-hegemonies in the discursive representations of the participating teachers about internationalization is a complex task, because in these representations hybrid and conflicting meanings coexist.
Keywords: Internationalization of Education. English Language Teachers’ Education. Federal Institutes. SETEC/CAPES-NOVA.||En este artículo investigamos las representaciones discursivas sobre la internacionalización de la educación por parte de profesores de inglés de la Red Federal de Educación Profesional, Científica y Tecnológica (RFEPCT) participantes del Programa de Educación Continua SETEC-CAPES/NOVA. Los supuestos teóricos y metodológicos se guían por el Análisis Crítico del Discurso (FAIRCLOUGH, 2016 [1992]; 2003) y la Internacionalización Crítica (VAVRUS; PEKOL, 2015; STEIN, 2019), que, respectivamente, encuentran puntos de intersección en el cambio social a través del discurso como práctica social y en los principios de ética, equidad y justicia social. Se aplicó un cuestionario estructurado en línea a un grupo de profesores de inglés para permitir la generación de datos. Las respuestas de los docentes participantes señalaron representaciones de internacionalización basadas en aspectos beneficiosos del proceso, mostrando discursos hegemónicos y contrahegemónicos. El estudio permitió comprender que delimitar hegemonías y contrahegemonías en las representaciones discursivas de los docentes participantes sobre la internacionalización es una tarea compleja, pues en estas representaciones conviven significados híbridos y conflictivos.
Palabras clave: Internacionalización de la Educación. Formación de Profesores de Inglés. Institutos Federales. SETEC/CAPES-NOVA.||Neste artigo, investiga-se as representações discursivas sobre internacionalização da educação por professores de inglês da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica (RFEPCT) participantes do Programa SETEC-CAPES/NOVA de formação continuada. Os pressupostos teórico-metodológicos orientam-se pela Análise de Discurso Crítica (FAIRCLOUGH, 2016 [1992]; 2003) e pela Internacionalização Crítica (VAVRUS; PEKOL, 2015; STEIN, 2019), que, respectivamente, encontram pontos de intersecção na mudança social por intermédio do discurso como prática social e nos princípios da ética, da equidade e da justiça social. Um questionário estruturado online foi aplicado em um grupo de professores de inglês a fim de possibilitar a geração dos dados. As respostas dos docentes participantes sinalizaram representações de internacionalização pautadas por aspectos benéficos do processo, evidenciando discursos hegemônicos e contra-hegemônicos. O estudo possibilitou compreender que delimitar hegemonias e contra-hegemonias nas representações discursivas dos professores participantes acerca da internacionalização é tarefa complexa, pois nessas representações coexistem sentidos híbridos e conflitivos.
ISSN
1981-1802
Periódico
Autor
Machado Pereira, Lauro Sérgio | da Silva, Kléber Aparecido
Data
19 de julho de 2021
Formato
Identificador
https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/25293 | 10.21680/1981-1802.2021v59n59ID25293
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2021 Revista Educação em Questão | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Fonte
Revista Educação em Questão; v. 59 n. 59 (2021): jan./mar. 2021 | 1981-1802 | 0102-7735 | 10.21680/1981-1802.2021v59n59
Assuntos
Internationalization of Education | English Language Teachers’ Education | Federal Institutes | SETEC/CAPES-NOVA | Internacionalización de la Educación | Formación de Profesores de Inglés | Institutos Federales | SETEC/CAPES-NOVA | Internacionalização da Educação | Formação de Professores de Inglês | Institutos Federais | SETEC/CAPES-NOVA
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion