-
THE INFLUENCE OF DANCE HALL ON THE POSTURE OF THE STUDENTS FROM A SCHOOL DANCE IN BENTO GONÇALVES-RS||A influência da prática de dança de salão na postura corporal de alunos de uma escola de dança em bento gonçalves-rs
- Voltar
Metadados
Descrição
INTRODUCTION: The practice of Ballroom Dance (BD) meets the desires of human beings to practice regular physical activity, increase self-esteem, improve cosmetic appearance and develop skills such as coordination, laterality and rhythm. However, no previous studies assessing postural changes generated by it were found. OBJECTIVE: To study the postural effects that the BD promotes in students of a dance school in the city of Bento Gonçalves-RS, over the first three months of practice. MATERIALS AND METHODS: We evaluated the static posture in the sagital plane of 18 individuals who had never come into contact with this type of dance, divided into 2 groups (control and experimental) and evaluated by photographic, both pre and post-experiment. The experiment consisted of one weekly class of BD, lasting 75 minutes each, over 3 months. RESULTS AND CONCLUSION: The results of the postural assessment showed that the practice of BD affected only in the posture of the cervical spine, causing the individual practitioners to provide additional rectified after the first three months of lessons. Regarding other aspects evaluated postural significant changes were not found after comparing the results before and after the experiment, suggesting that three months practice of BD were not sufficient to promote changes in the static posture of individuals.||Objetivo: Verificar influências posturais que a DS promove em alunos de uma escola de dança da cidade de Bento Gonçalves-RS, ao longo dos três meses iniciais de prática. Método: Foi avaliada a postura estática no plano sagital de 18 indivíduos que nunca haviam entrado em contato com essa modalidade de dança, divididos em 2 grupos (controle e experimental) e avaliados através de fotogrametria, tanto no período pré, quanto no pós-experimento. O experimento consistiu na realização de 1 aula semanal de DS, com duração de 75 minutos cada, ao longo de 3 meses. Resultados e Conclusão: Os resultados referentes à avaliação postural demonstraram que a prática da DS influenciou apenas na postura da coluna cervical, fazendo com que os indivíduos praticantes a apresentassem mais retificada após os três meses iniciais de aulas. Fato este que pode ser devido à execução incorreta, ainda não assimilada pelos alunos pelo curto período de intervenção proposto, do crescimento axial da coluna como um todo.
ISSN
2177-4005
Periódico
Colaboradores
CNPq
Autor
Feijó, Grace dos Santos | Gontijo, Kaanda Nabilla Souza | Ribeiro, Laís Paixão | Mazetto, Lisiane | Noll, Matias | Candotti, Cláudia Tarragô
Data
28 de novembro de 2013
Formato
Identificador
https://online.unisc.br/seer/index.php/cinergis/article/view/3613 | 10.17058/cinergis.v14i1.3613
Idioma
Relação
https://online.unisc.br/seer/index.php/cinergis/article/view/3613/2959 | https://online.unisc.br/seer/index.php/cinergis/article/downloadSuppFile/3613/741 | https://online.unisc.br/seer/index.php/cinergis/article/downloadSuppFile/3613/742 | https://online.unisc.br/seer/index.php/cinergis/article/downloadSuppFile/3613/743 | https://online.unisc.br/seer/index.php/cinergis/article/downloadSuppFile/3613/744
Fonte
Cinergis; v. 14, n. 1 (2013) | 2177-4005
Assuntos
Fotogrametria; Educação Física; Treinamento.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion