Descrição
Among the painters of the nineteenth century that registered the landscape of the slave coffee plantations of the Vale do Paraíba, the most remarkable were certainly the Italian Nicolau Facchinetti (1824-1900) and the German Georg Grimm (1846-1887). Facchinetti started to paint his landscapes by the end of the 1860's, although his main works were painted between 1875 and 1881. Grimm, on the other hand, worked on the composition of his canvases in the 1880's. This paper aims to examine the principles that structured the landscapes painted by both of them, and the nature of the dialogue they established with the crisis of the Brazilian slavery. || Dentre os pintores oitocentistas que registraram a paisagem da cafeicultura escravista do Vale do Paraíba, os mais notáveis foram certamente o italiano Nicolau Facchinetti (1824-1900) e o alemão Georg Grimm (1846-1887). Facchinetti começou a pintar suas paisagens em fins da década de 1860, mas o fez sobretudo entre 1875 e 1881. Grimm, por sua vez, trabalhou na composição de seus óleos na década de 1880. O artigo examinará os princípios que regeram a conformação das paisagens dos dois pintores e a natureza do diálogo que estabeleceram com a crise da escravidão brasileira.