-
The MAPREI educational intervention: interdisciplinary form and content for citizens’ education.||A INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA MAPREI: forma e conteúdo interdisciplinar para a formação do cidadão.
- Voltar
Metadados
Descrição
Can a school develop consolidating interdisciplinary practices that unite the intellectual and affective aspects, bringing about a type of learning mediated by knowledge and the collective participation of students thus preventing school dropout? As a result of the work of the teachers of the José de Paiva Netto Educational Institute, located in São Paulo, Brazil, the MAPREI (Learning Method through Rational-Emotional-Intuitive Research) was created. This methodology is composed of seven steps and it is used in the ten schools of this teaching network, being applied in all the subjects of the school curriculum of basic education. It proposes a humanistic education, encouraging students to develop themselves in an educational and solidary way, without being indifferent to what is happening in the society in which they live. The use of this pedagogical intervention in the classroom enables the teacher to have an interdisciplinary attitude, an approach required in the intentionality and in the actions of the teacher when we talk about the importance of valuing the subjectivity of the student, in the articulation of personal experiences in various areas of knowledge, in the creative process, and in the community to educate citizens for a fair world. Fazenda (1991) says that interdisciplinary education is a way to understand and change the world. The power of interdisciplinary practices, teaching openness, and dialogue that allows significant learning in sharing knowledge causes us to reflect, as researchers, on these practices that include favoring exchange, intersubjectivity, and reflection on the world in constant transformation. Fazenda (2011) also defines that to live interdisciplinarity is to live learning itself, in a search that is evidenced by the attitude of the teacher or one who plans and coordinates educational activities (Fazenda 2006).||Uma escola pode elaborar práticas interdisciplinares consolidadoras que articulem os aspectos intelectuais e afetivos, exercitando uma aprendizagem mediatizada pelo conhecimento e pela participação coletiva dos alunos, evitando assim o abandono escolar? Da ação dos professores do Instituto de Educação José de Paiva Netto, localizada na cidade de São Paulo, nasceu uma metodologia, o MAPREI (Método de Aprendizagem por Pesquisa Racional, Emocional e Intuitiva), composta de sete etapas, utilizada nas dez escolas dessa rede, com aplicabilidade em todas as disciplinas da matriz curricular da Educação Básica, que, ao propor uma educação humanista, incentiva os estudantes a desenvolverem-se pedagógica e solidariamente, sem indiferença ao que se passa na sociedade em que estão inseridos. A utilização dessa intervenção pedagógica em sala de aula possibilita ao professor uma atitude interdisciplinar, postura requerida na intencionalidade e na ação docente quando falamos na importância da valorização da subjetividade do aluno, na articulação das experiências pessoais em áreas diversas do conhecimento, no ato criativo e na coletividade para a formação de cidadãos para um mundo justo. A propósito, Fazenda (1991) afirma que a educação interdisciplinar é uma forma de compreender e modificar o mundo. A força das práticas interdisciplinares, a abertura pedagógica e de diálogos que possibilitem uma aprendizagem significativa numa educação socializadora do saber provocam-nos a refletir, enquanto pesquisadores, nessas práticas que contemplem o favorecimento da troca, a intersubjetividade e a reflexão sobre o mundo em constante transformação. Ainda Fazenda (2011) conceitua que viver a interdisciplinaridade é viver a própria aprendizagem, numa busca que evidencia-se pela atitude do educador ou daquele que planeja ou coordena ações educativas (Fazenda 2006).
ISSN
2179-0094
Periódico
Autor
Periotto, Maria Suelí | Pasqualucci, Luciana
Data
6 de abril de 2016
Formato
Idioma
Fonte
Interdisciplinaridade. Revista do Grupo de Estudos e Pesquisa em Interdisciplinaridade. ISSN 2179-0094.; n. 8 (2016); 25-30 | 2179-0094
Assuntos
education, interdisciplinarity, learning. | educação, interdisciplinaridade, aprendizagem.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion