-
The masks of the OCO show and the contributions to visual dramaturgy||As máscaras do espetáculo OCO e contribuições na dramaturgia visual
- Voltar
Metadados
Descrição
The present article is about the masks used in the OCO show, which were developed and presented by TUT –Theater Course of the Federal University of Technology – Paraná (UTFPR) in Curitiba, Paraná state, in 2019. We present some general aspects regarding the creation process of the show, which stood out due to the development of visual dramaturgy that did not make use of speech and explored elements of theater, dance-theater, dance, circus, puppets, music, visual arts, architecture and design, having similarities with the theater of movement and with the visual theater. Due to the direct influence of the neutral mask, we review some pedagogical aspects of the theme and demonstrate the origin and practical and academic dissemination of the face neutralization principle in the actor’s formation in France and in Brazil, considering the origins in Jacques Copeau and in Jacques Lecoq. We present aspects of the process of creating OCO masks, highlighting mattersconcerning materials and influences on the work of the actresses, in bodily and in psychological terms. We also share practical and poetic remarks regarding the way OCO masks constituted and contributed to the development of visual dramaturgy, bringing specificmentions of experiences reported by the audience.
||
O presente artigo trata sobre as máscaras utilizadas no espetáculo OCO, desenvolvido e apresentado pelo TUT – Teatro da UTFPR, em Curitiba, PR, em 2019. São apresentados alguns aspectos gerais sobre o processo de criação do espetáculo que se destacou pelo desenvolvimento da dramaturgia visual, abdi- cando do uso da fala e explorando elementos de teatro, dança-teatro, dança, circo, formas animadas, música, artes visuais, arquitetura e design, se aproximando do teatro do movimento e do teatro visual. Dada a influência direta da máscara neutra, são revistos alguns aspectos pedagógicos e demonstradas a origem e disseminação prática e acadêmica do princípio de neutralização do rosto na formação atoral, na França e no Brasil, considerando-se as origens em Jacques Copeau e Jacques Lecoq. São apresentados aspectos do processo de elaboração das máscaras de OCO, pontuando questões relativas a materiais e influências sobre o trabalho das atrizes, em âmbito corporal e psicológico. Ainda são feitas considerações práticas e poéticas sobre como as máscaras de OCO constituíram e contribuíram no desenvolvimento da dramaturgia visual, fazendo-se pontuais menções a experiências relatadas por espectadores.
ISSN
2525-9105
Autor
Scheffler, Ismael
Data
13 de abril de 2021
Formato
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2021 Ismael Scheffler Scheffler | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
Fonte
Dramaturgies; No. 16 (2021): Dramaturgy in Puppet Theatre; 110-127 | Dramaturgias; n. 16 (2021): Dramaturgias no Teatro de Formas Animadas; 110-127 | 2525-9105 | 10.26512/dramaturgias.vi16
Assuntos
Máscara neutra | Neutral mask
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion