Descrição
Continuous teacher training is of great importance for both, professional and personal development of educators. Such training started to be based on the National Common Curriculum of Basic Education, BNCC principles, promulgated on December 22, 2017, by means of the Resolution CNE / CP nº 2. Given the normalization of the BNCC that standardizes curricular dynamics, how has continuous education assumed its role? This text aims to reflect on the impacts of BNCC on the continuous teaching training of teachers working with Basic Education. As for methodological basis, a bibliographic research was carried out, based on the critical-dialectic approach, considering their reality and concrete totality in a critical-reflexive way. The results showed that the BNCC might even bring damaging consequences for the continuous training of teachers. It may be presumed that teachers have stopped being the protagonists of their training and performance and that BNCC has reaffirmed a neoliberal assumption that has been propagated in society.
Recebido em: 14/03/2020.Aprovado em: 08/05/2020.||A formação continuada é de suma importância para o desenvolvimento profissional e pessoal dos educadores. Tal formação passou a ser sustentada pelos princípios da BNCC, promulgada em 22 de dezembro de 2017, pela Resolução CNE/CP nº2. Mas, diante da normalização da BNCC que padroniza as dinâmicas curriculares, como a formação continuada tem assumido seu papel? Neste texto objetiva-se refletir sobre os impactos da BNCC sobre a formação continuada de professores da Educação Básica. Metodologicamente realizou-se uma pesquisa bibliográfica, fundamentada na abordagem crítico-dialética por considerar a realidade e a totalidade concreta de forma crítica-reflexiva. Os resultados evidenciaram que a BNCC poderá trazer consequências ainda mais danosas para a formação continuada de professores. Conjectura-se que os professores têm deixado de serem os protagonistas de sua formação e atuação, e a BNCC veio reafirmar esse pressuposto neoliberal que tem sido propagado na sociedade.
Recebido em: 14/03/2020.Aprovado em: 08/05/2020.