Descrição
This piece aims to identify and comprehend the experiential meanings which are essential to the configuration of the experiences lived through the musicality in capoeira. In order to accomplish that, the chosen procedure was to follow Edmund Husserl (1859-1938) footsteps in the framing of a Phenomenological Archeology of cultures. The “mestres de capoeira” (masters) reports, obtained through suspensive listening and transcribed, were analyzed with successive and deliberate intersections. Many “mestres” report the crossing of this musical experience which, from a pre-reflexive record, leads their bodies to action during the game. The results describe a crucial musical affection that unveil, intersubjectively, a corporeal-psychical openness to the meanings of the occurrences at the “roda”. Such openness shows itself on the pre-reflexive sharings of feelings specific to capoeira, in which the “capoeiristas” (capoeira practioners) show themselves culturally and in an existentially authentical way. This analysis is deepened through a dialogue with Literature, highlighting the intersubjective functionality of the psychical dimension of the bodies in action through connections with Husserl’s work on the original substract of the experiences of the “Other”.||O objetivo deste trabalho é compreender os sentidos inerentes à musicalidade vivida em capoeira. Para tanto, se procede seguindo os passos de Edmund Husserl (1859-1938) no enquadre de uma arqueologia fenomenológica das culturas. Os relatos de mestres de capoeira, produzidos sob escuta suspensiva e transcritos, foram analisados mediante sucessivos cruzamentos intencionais. Muitos mestres relatam o atravessamento desta experiência musical que, desde um registro pré-reflexivo, conduz à ação seus corpos durante o jogo. Os resultados descrevem uma afecção musical crucial que inaugura intersubjetivamente uma abertura corpóreo-psíquica aos sentidos dos acontecimentos da roda. Tal abertura se mostra no compartilhar pré-reflexivo de sentimentos próprios à capoeira, em que capoeiristas manifestam-se de modo cultural e existencialmente autêntico. Aprofunda-se a análise à luz do diálogo com a literatura destacando-se a operatividade intersubjetiva da dimensão psíquica no corpo a corpo em ação, articulando-se com as investigações de Husserl sobre o substrato originário das experiências do Outro.