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THE PARADIGM OF EVIDENCE IN DISCOURSE ANALYSIS: FROM MONALISA TO MANDELA||O paradigma indiciário na análise do discurso: de Monalisa a Mandela
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Metadados
Descrição
This article takes its point of departure in the concerns which clouded the theoretical and methodological framework of the French Discourse Analysis during the 80's. This scenario will enable us to understand the reasons why there emerged, in that decade, a concern about a discursive materiality which is no longer composed only by the verb, but also by images and sounds. In this context, we discuss the consequent displacements found in the discipline and the theoretical and methodological contributions proposed by JeanJacques Courtine. More precisely, we discuss the proposal of a Historical Semiotics linked to discourse studies and, more importantly, the retrieval of the paradigm of evidence discussed by Ginzburg in the foundation of this Semiology. For illustrative purposes, we shall accomplish an explanation of the discursive event founded with the inauguration, in South Africa, of a statue made in honor of Nelson Mandela. Our focus will be the evidences of authorship present in it, discussing how it is still possible to observe the eruption of a paradigm of evidence linked to the authorship of a work of art.||Este artigo tem como ponto de partida as inquietações que embaçaram o quadro teórico e metodológico da Análise do Discurso francesa durante a década de 80. Esse panorama nos possibilitará compreender os motivos pelos quais emerge, naquela década, uma preocupação com uma materialidade discursiva que já não se compunha apenas de verbo, mas também de imagens e sons. Nesse contexto, discutiremos os consequentes deslocamentos pelos quais passa a disciplina e as contribuições teórico-metodológicas propostas por Jean-Jacques Courtine. Mais precisamente, discutiremos a proposta de uma Semiologia Histórica atrelada aos estudos do discurso e, mais que isso, a retomada do paradigma indiciário de que fala Ginzburg na fundação desta Semiologia. Para fins de ilustração, faremos uma leitura do acontecimento discursivo fundado com a inauguração, na África do Sul, de uma estátua confeccionada em homenagem a Nelson Mandela. Nosso foco será os índices de autoria nela presentes, discutindo o modo como ainda é possível observar, atualmente, a irrupção de um paradigma indiciário ligado à autoria de uma obra de arte.
ISSN
2317-2347
Periódico
Autor
Braga, Amanda
Data
7 de setembro de 2014
Formato
Identificador
http://revistas.ufcg.edu.br/ch/index.php/RLR/article/view/228 | 10.35572/rlr.v3i1.228
Idioma
Direitos autorais
Direitos autorais 2017 Revista Letras Raras | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Fonte
Revista Letras Raras; v. 3, n. 1 (2014): Revista Letras Raras; 43-54 | Revista Letras Raras; v. 3, n. 1 (2014): Revista Letras Raras; 43-54 | 2317-2347 | 10.35572/rlr.v3i1
Assuntos
Discourse; Image; Semiology; Paradigm of evidence; | Discurso; Imagem; Semiologia; Paradigma indiciário;
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion