Descrição
The core of this work is the approach of photography as a representation, with the objective of characterizing the archival image as a carrier of the concept of memory, evoking the communicative power of fixed images to, from the mode of appropriation defined in the film format, analyze how two directors, Anita Leandro and Susana de Sousa Dias, give voice to photographic images of silenced bodies, making flow in them its ontological character which, vertically passing through time, is instituted as if in a continuous present. Besides the chosen theoretical reference - Georges Didi-Huberman, François Soulages, Anita Leandro and Jean-Louis Comolli - the filmic reference, based on the documentaries Portraits of identification of Anita Leandro and 48, by Susana de Sousa Dias, focuses on aspects that allow us to extract from photography an aesthetic reference for the discussion proposed here, based on a narrative that is intended subjective, while also universalist.
Keywords: Images; documentary; archival films; photography; military dictatorship||O cerne deste trabalho está na abordagem da fotografia como representação, com o objetivo de caracterizar a imagem de arquivo como portadora do conceito de memória, evocando a potência comunicativa das imagens fixas para, a partir do modo de apropriação definido no formato fílmico, analisar como duas diretoras, Anita Leandro e Susana de Sousa Dias, dão voz a imagens fotográficas de corpos silenciados, fazendo fluir neles seu caráter ontológico que, perpassando verticalmente o tempo, institui-se como que em um presente contínuo. Para além do referencial teórico escolhido – Georges Didi-Huberman, François Soulages, Anita Leandro e Jean-Louis Comolli – , o referencial fílmico, baseado nos documentários Retratos de identificação de Anita Leandro e 48, de Susana de Sousa Dias, concentra-se em aspectos que nos permitem extrair da fotografia um referencial estético para a discussão aqui proposta, alicerçado numa narrativa que se pretende subjetiva, ao mesmo tempo que é também universalista.
Palavras-chave: Imagens; documentário; filmes de arquivo; fotografia; ditadura militar