Descrição
The film criticism is commonly thought as a way of reception of the film. We propose a reversal looking in this article in order to understand film criticism as a cultural and communicative product itself, which in its turn is consumed by an audience. Through the reception studies, we observe how readers of a website receive and re-signify the critical texts and therefore the films. We will consider the reception now in the light of the emergence of digital media and cyberculture. We will then make a brief analysis of the comments from the readers of the Brazilian website Cinema em Cena.Keywords: reception studies, film criticism, comments, readers.||A crítica de cinema é comumente pensada como forma de recepção da obra fílmica. Propomos com este artigo uma reversão de olhar no sentido de enxergar a crítica de cinema como produto cultural e comunicativo em si mesmo, que, por sua vez, é consumido por certo público. À luz dos estudos de recepção, observamos como os leitores de um portal de críticas de cinema recebem e ressignificam o texto do crítico e, consequentemente, a obra fílmica. Consideraremos a recepção agora sob o prisma da emergência das mídias digitais e da cibercultura. Depois, faremos uma breve análise dos comentários de leitores do portal brasileiro Cinema em Cena.Palavras-chave: estudo de recepção, crítica de cinema, comentários, leitores.