Descrição
The term “Arte Incomum”, created in Brazil in 1981, proposed the formation of a field for inventive works of art produced by members of the popular classes in Brazil, extending the French concept of “Art Brut”. However, the term has no longer used by the critics. Through a psychosocial analysis of the first exhibition of Arte Incomum in Brazil one can comprehends that the problem is done by the historicity of artistic judgments made in Brazil since the 1950s. These judgments conceived only two categories for popular creations: the art naïf and the psychopathological art.Keywords: Outsider art, art history (XXth century), aesthetics’ reception||O termo “Arte Incomum”, criado no Brasil em 1981, pleiteava a formação de um campo para as obras inventivas produzidas por membros das classes populares no Brasil, ampliando o conceito francês de “arte bruta”. No entanto, o termo não foi muito usado pela crítica. Por meio de uma análise psicossocial da primeira exposição de Arte Incomum, pode-se compreender que o problema está na historicidade dos julgamentos artísticos constituídos no Brasil desde a década de 1950. Estes concebiam apenas duas categorias para as criações populares: “arte ingênua” e “arte psicopatológica”.Palavras-chave: Arte Bruta, história da arte (século XX), recepção estética