-
The REGIONAL MUSEUM OF MARANHÃO AND THE WORK OF PABLO PICASSO: proposal and reality||El MUSEO REGIONAL DEL MARANHÃO Y LA OBRA DE PABLO PICASSO: propuesta y realidad||Le MUSÉE RÉGIONAL DE MARANHÃO ET LE TRAVAIL DE PABLO PICASSO: proposition et réalité||O Museu Regional do Maranhão e a Obra de Pablo Picasso: proposta e realidade
- Voltar
Metadados
Descrição
This work deals with the design of the Regional Museums promoted by the businessman Assis Chateaubriand in a campaign started in 1966. Even with the donation of 42 works in 1968 the Regional Museum of Maranhão did not happen. The path of failure and the destination of the donated works are present in this work, as well as the comparison of the Maranhão collection with the collection of the Museum of Contemporary Art of Pernambuco, both with donations from Chateaubriand. Among the works destined for Maranhão is a screenprint by Pablo Picasso, which, arguably the most relevant name in the collection, received a more accurate study. The objective of the study is to contribute to museological and patrimonial issues so scarce in the cultural apparatuses of this state.||Este trabajo trata sobre la concepción de los Museos Regionales promovida por el empresario Assis Chateaubriand en campaña iniciada en 1966. Incluso con la donación de 42 obras en 1968 el Museo Regional de Maranhão no ocurrió. El trayecto del fracaso y el destino de las obras donadas están presentes en este trabajo, así como el cotejo de la colección maranhense con la colección del Museo de Arte Contemporáneo de Pernambuco, ambas con donaciones de Chateaubriand. Entre las obras destinadas a Maranhão se encuentra una serigrafía de Pablo Picasso, que por ser indiscutiblemente el nombre más relevante de la colección, recibió un estudio más acurado. El objetivo del estudio es contribuir a cuestiones museológicas y patrimoniales tan escasas en los aparatos culturales de este estado.||Este trabalho trata sobre a concepção dos Museus Regionais promovida pelo empresário Assis Chateaubriand em campanha iniciada em 1966. Mesmo com a doação de 42 obras em 1968 o Museu Regional do Maranhão não aconteceu. O trajeto do insucesso e o destino das obras doadas estão presentes neste trabalho, bem como, o cotejamento da coleção maranhense com a coleção do Museu de Arte Contemporânea de Pernambuco, ambas com doações de Chateaubriand. Entre as obras destinadas ao Maranhão encontra-se uma serigrafia de Pablo Picasso, que por ser indiscutivelmenteo nome mais relevante da coleção, recebeu estudo mais acurado. O objetivo do estudo é contribuir para questões museológicas e patrimoniais tão escassas nos aparelhos culturais deste estado.
ISSN
2238-5436
Autor
Silva, Regiane Aparecida Caire | Espírito Santo, José Marcelo do
Data
29 de outubro de 2018
Formato
Identificador
https://periodicos.unb.br/index.php/museologia/article/view/18400 | 10.26512/museologia.v7i14.18400
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Museologia & Interdisciplinaridade | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Fonte
Museologia & Interdisciplinaridade; v. 7 n. 14 (2018): Os Museus e o Mar; 245-259 | 2238-5436 | 10.26512/museologia.v7i14
Assuntos
Assis Chateaubriand. Campanha Nacional de Museus Regionais. Museu Regional do Maranhão. Museu Regional de Olinda. Pablo Picasso. | Asís Chateaubriand. Campaña Nacional de Museos Regionales. Museo Regional de Maranhão. Museo Regional de Olinda. Pablo Picasso | Assis Chateaubriand. National Campaign for Regional Museums. Regional Museum of Maranhão. Regional Museum of Olinda. Pablo Picasso | Assis Chateaubriand. Campagne nationale pour Musées régionaux. Musée régional du Maranhão. Musée régional d'Olinda. Pablo Picasso
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion