-
The relationship between theater, music and visual arts in Lorenzaccio and Nuovo Scenario da Lorenzaccio by Sylvano Bussotti||Le rapport entre théâtre, musique et arts plastiques dans Lorenzaccio et Nuovo scenario da Lorenzaccio de Sylvano Bussotti||A relação entre teatro, música e artes visuais em Lorenzaccio e Nuovo scenario da Lorenzaccio de Sylvano Bussotti
- Voltar
Metadados
Descrição
Lorenzaccio et Nuovo scenario da Lorenzaccio are works that lie halfway between traditional opera and a kind of musical theater whose principles are constantly denied. We see in this article that Bussotti's musical style obeys a fantastic aesthetic ideal, in which components (which are of any kind, musical or extra-musical) work as colors inside a musical work which we might call visual and pictorial. Sylvano Bussotti thus invented a sui generis style, which cultivates indeterminacy and stylistic syncretism. Transiting through different musical systems without focusing on any of them, Bussotti's art is constructed of elements that are in principle antithetical, such as melodrama and happening, tonality and atonality, painting and collage. The intermingling of artistic genres ”” dance, painting, theater, music ”” reflects an exuberant artistic approach that aims to be an intrinsically theatrical form, and also to establish a deep metalinguistic reflection about the role of art to mankind.||Lorenzaccio et Nuovo scenario da Lorenzaccio sont des œuvres situées à mi-chemin entre l’opéra traditionnel et un théâtre musical qui nierait cette tradition. L’écriture musicale de Bussotti obéit à un idéal esthétique fantastique; les œuvres acquièrent une dimension visuelle et picturale, leurs composantes (qui sont de toute nature, musicale ou extra-musicale) fonctionnant comme des couleurs. Sylvano Bussotti invente ainsi un style sui generis, qui cultive le hasard, l’indéterminé et le syncrétisme stylistique. En transitant par différents systèmes musicaux sans se fixer sur aucun, l’art de Bussotti est construit d’éléments en principe antithétiques, comme le mélodrame et le happening, la tonalité et l’atonalité, la peinture et le collage. L’entremêlement de genres artistiques ”” danse, peinture, théâtre, musique ”” témoigne d’une démarche artistique exubérante tout en construisant une forme intrinsèquement théâtrale, mais aussi développant une profonde réflexion métalinguistique au sujet du rôle de l’art pour l’humanité.||Lorenzaccio et Nuovo scenario da Lorenzaccio são obras que estão a meio caminho entre a ópera tradicional e um teatro musical cujos fundamentos estéticos tradicionais seriam constantemente negados. Vemos neste artigo que a escrita musical de Bussotti obedece a um ideal estético fantástico, no qual componentes (que são de qualquer tipo, musicais ou extra-musicais) funcionam como cores dentro de uma obra que se pode chamar de visual e pictórica. Sylvano Bussotti inventou um estilo sui generis, que cultiva o acaso, a indeterminação e o sincretismo estilístico. Transitando por entre diferentes sistemas musicais sem focar em nenhum deles, a arte de Bussotti é construída de elementos que são em princípio antitéticos, como melodrama e happening, tonalidade e atonalidade, pintura e colagem. A mistura de gêneros artísticos ”” dança, pintura, teatro, música ”” reflete uma abordagem artística caracteristicamente exuberante e intrinsecamente teatral, mas apresentando ao mesmo tempo uma profunda reflexão metalinguística acerca da função da obra de arte para a humanidade.
ISSN
2525-9105
Autor
Weiss, Ledice Fernandes de Oliveira
Data
30 de setembro de 2019
Formato
Identificador
https://periodicos.unb.br/index.php/dramaturgias/article/view/27399 | 10.26512/dramaturgias.v0i11.27399
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2019 Ledice Fernandes de Oliveira Weiss
Fonte
Dramaturgies; No. 11 (2019): Composition, Dramaturgy, and Performance in Post 1960 Instrumental Theatre | Dramaturgias; n. 11 (2019): Composição, Dramaturgia e Performance na Música-Teatro Pós-1960 | 2525-9105 | 10.26512/dramaturgias.v0i11
Assuntos
Sylvano Bussotti. Teatro musical. Colagem em música. Trans-disciplinaridade. Auto-referenciamento. | Sylvano Bussotti. Musical theater. Collage in music. Transdisciplinarity. Metalanguage. | Sylvano Bussotti. Théâtre musical. Collage en musique.Transdisciplinarité. Mise en abîme.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion