Descrição
This article, in theoretical and empirical nature, search to analyze the representations attributed to manual works in the literary work "Olga", by Fernando Morais. Therefore, it intends to investigate and interpret the narrative passages that exalt practices such as embroidery, crochet and knitting, in order to verify their inferences in the life of the protagonist and the other characters regarding these crafts. The objective is to understand the approximations between handcraft work and the concepts of memory, identity and imagination. As a result, we seek to break with the perception of monotony usually associated with these practices, consolidating them as resources with the potential to materially express the identity of women who make them, portraying and representing their memories of the past, their present experiences and their dreams and hopes for the future.
||O presente artigo, de cunho teórico-empírico, busca analisar as representações atribuídas aos trabalhos manuais na obra literária “Olga”, de Fernando Morais. Para tanto, se propõe a investigar e interpretar as passagens da narrativa que exaltam práticas como o bordado, o crochê e o tricô, a fim de verificar suas inferências na vida da protagonista e dos demais personagens quanto a estes ofícios. Objetiva-se compreender as aproximações entre os trabalhos manuais e os conceitos de memória, identidade e imaginário. Como resultado, procura-se romper com a percepção de monotonia geralmente associada a estas práticas, consolidando-as como recursos com potencial para expressar materialmente a identidade da mulher que os confecciona, retratando e representando suas memórias do passado, suas vivências do presente e seus sonhos e esperanças para o futuro.