-
The right to education and daily life school: dimensions of conceived, lived and conceived||El derecho a la educación y el cotidiano escolar: dimensiones de lo concebido, de lo vivido y de lo percebido||O direito à educação e o cotidiano escolar: dimensões do concebido, do vivido e do percebido
- Voltar
Metadados
Descrição
The focus of this paper emerges from the concerns that pervade the daily life of educational institutions, which are identified through emerging analytical categories of research that have as their empirical corpus the narratives of teachers and students at the elementary and secondary school level. This paper attempts to interpret the echoes of the words of teachers and students and indirectly refers to the fact that mandatory school attendance produces a social configuration that changes the directions of the modern school project, affecting pedagogical relationship and school cultures. The paper analyses the fabric of the relations regarding the paradox of the “right to education and compulsory schooling” and dialogues with the evidence of changing processes in schools. It contextualises human rights and the right to education in dialogue with the concepts of social configuration and interdependent relationships contained in the theory about the civilising process developed by Norbert Elias. The ideas of Michel de Certeau and Roger Chartier are also used to contribute to the discussion regarding concepts of strategy and tactics, respectively, as well as in terms of social representation.||El foco de este texto emerge de las inquietudes presentes en el cotidiano de las instituciones educativas, identificadas en categorías analíticas emergentes de investigación que tuvo como corpus empírico las narrativas de profesores y de alumnos de la Educación Básica. Constituye una tentativa de interpretación de los ecos de las palabras de los interlocutores involucrados al mencionar, de modo indirecto, que la obligatoriedad de la frecuencia a la escuela produce una configuración social que altera las rutas del proyecto moderno de escuela, afectando la relación pedagógica y las culturas escolares evidenciadas. Objetiva, por tanto, tejer relaciones a respecto de la paradoja “derecho a la educación y escolarización obligatoria” en diálogo con las evidencias del proceso de cambio de la escuela. Contextualiza los derechos humanos y el derecho a la educación en interlocución con los conceptos de configuración social y relaciones de interdependencia, buscados en Norbert Elias sobre el proceso civilizador. Michel de Certeau y Roger Chartier contribuyen, respectivamente, en la discusión a través de los conceptos de estrategia y de táctica, así como de representación social.||O foco deste texto emerge das inquietações que perpassam o cotidiano das instituições educativas, identificadas em categorias analíticas emergentes de pesquisa que teve como corpus empírico as narrativas de professores e de alunos da educação básica. Constitui uma tentativa de interpretação dos ecos das palavras dos interlocutores envolvidos ao referirem, de modo indireto, que a obrigatoriedade da frequência à escola produz uma configuração social que altera as rotas do projeto moderno de escola. E afeta também a relação pedagógica e as culturas escolares neste evidenciadas. Objetiva, portanto, a tessitura de relações a respeito do paradoxo “direito à educação e escolarização obrigatória” em diálogo com as evidências do processo de mutação da escola. Contextualiza os direitos humanos e o direito à educação em interlocução com os conceitos de configuração social e relações de interdependência, buscados em Norbert Elias sobre o processo civilizador. Michel de Certeau e Roger Chartier contribuem, respectivamente, na discussão através dos conceitos de estratégia e de tática, assim como de representação social.
ISSN
1981-2582
Periódico
Autor
Stecanela, Nilda
Data
22 de dezembro de 2016
Formato
Identificador
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/20997 | 10.15448/1981-2582.2016.3.20997
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2016 Educação
Fonte
Educação; Vol. 39 No. 3 (2016); 344-356 | Educação; Vol. 39 Núm. 3 (2016); 344-356 | Educação; v. 39 n. 3 (2016); 344-356 | 1981-2582 | 0101-465X | 10.15448/1981-2582.2016.3
Assuntos
Right to education. Everyday school life. Pedagogical relationship. Sociocultural diversity. | Derecho a la educación. Cotidiano escolar. Relación pedagógica. Diversidad sociocultural. | Direito à educação. Cotidiano escolar. Relação pedagógica. Diversidade sociocultural.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Cotidiano da Educação Básica.