Descrição
This article is dedicated to the study of the adoption and diffusion of a pictorial convention - the royal pose established in the portraits by Hyacinthe Rigaud - seen in paintings and sculptures representing bandeirantes (paulistas' bushmen) that belong to the Museu Paulista. The Museum received these works of art, examples of the so called "historical painting", between 1903 and 1922, together with artifacts devoted to the evocation and celebration of the Paulista past as a guiding principle of the Brazilian History. The paintings and sculptures are understood as part of this interpretation, for they constituted a visual media capable of dignifying and praising characters of the sertanista (bushmen) period, mainly through the form they represented the body, showing both power and solemnity. || Este artigo dedica-se ao estudo da adoção e difusão de uma convenção pictórica - a pose monárquica consagrada em retratos de Hyacinthe Rigaud - em pinturas e esculturas do acervo do Museu Paulista que representam bandeirantes. Estas obras de arte, exemplos do chamado "gênero histórico", ingressaram no acervo do museu entre 1903 e 1922, período em que a instituição passou a acolher artefatos voltados à evocação e celebração do passado paulista como eixo condutor da história brasileira. As pinturas e esculturas serão compreendidas como parte dessa interpretação histórica, na medida em que constituíram uma solução visual capaz de dignificar e exaltar personagens do período sertanista, mediante uma forma de representação do corpo que demonstrava poder e solenidade.