-
The saint and the mermaid in the space/time of Mozambican Waters||A santa e a sereia no espaço/tempo das águas moçambicanas
- Voltar
Metadados
Descrição
Mia Couto in the novel O outro pé da sereia formalizes an encounter of imaginaries (European and African) through a temporal progression and a process of constitution of identities which goes beyond the differences and geographical distances. The writer diverts his gaze towards the complexity of human relations, both under an individual approach and a collective one, and in a narrative parallelism, makes it possible for the voices to manifest themselves in the contemporary history to emerge from the historical colonial past and widen their scope in the experiences of modernity. From the position of a borderlike being between the Portuguese and Mozambican cultures, Couto lets his characters wander freely between times, genders and social roles, capturing them in multiple diversions which are so coherent with the constitution of the social actors in modernity. The thought and the voice of the colonial Portuguese culture of the 16th century and the identitary construction of the Mozambican society in the 21st century are revisited in a literary way by the optics of opposition and/or integration, as well as by movements of fragmentation and/or re-composition. The fictional cartography of the work allows an insertion in the discussions of post-modernity and post-colonialism, perspectives under which I reflect when analyzing some narrative niches of the aforesaid novel.||Mia Couto, em seu romance O outro pé da sereia, formaliza um encontro dos imaginários (europeu e africano) através de um transcurso temporal e de um processo de constituição de identidades que ultrapassa as diferenças e distâncias geográficas. O autor desloca seu olhar para a complexidade das relações humanas, tanto sob o prisma individual quanto coletivo e, num paralelismo narrativo, possibilita que as vozes manifestas na história contemporânea emerjam do passado histórico colonial e se ampliem nas vivências da modernidade. A partir da posição de um ser fronteiriço entre a cultura portuguesa e a moçambicana, o autor dá um livre trânsito aos seus personagens entre épocas, gêneros e papéis sociais, apreendendo-os em suas múltiplas deslocações tão coerentes com a constituição dos sujeitos sociais da modernidade. O pensamento e a voz da cultura portuguesa colonialista do século XVI e a construção identitária da sociedade moçambicana do século XXI são revisitadas literariamente pela ótica de oposição e/ou integração, bem como por movimentos de fragmentação e/ou recomposição. A cartografia ficcional da obra permite uma inserção nas discussões da pós-modernidade e da pós-colonialidade, perspectivas sob as quais refletimos ao analisar determinados nichos narrativos do referido romance.
ISSN
2175-7917
Periódico
Autor
Garcia, Neiva Kampff
Data
7 de outubro de 2013
Formato
Identificador
https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/2175-7917.2013v18n2p84 | 10.5007/2175-7917.2013v18n2p84
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2013 Neiva Kampff Garcia
Fonte
Anuário de Literatura; Vol. 18 No. 2 (2013); 84-97 | Anuário de Literatura; v. 18 n. 2 (2013); 84-97 | 2175-7917 | 1414-5235
Assuntos
Mia Couto | "O outro pé da sereia" | Literatura moçambicana. | Mia Couto | O outro pé da sereia | Mozambican Literature.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion