Descrição
The power of song doens’t decline only on its aesthetic value, but also as a vehicle that spreads information, an instrument of inquietude and joy. As literature, the voice game, the sense incorporates itself to the sound of words, and in popular music, these ones become partners on the poetic narratives. In the twientieth century, researches migrate from erudit music to urban popular music, but it is not by chance, when the Cultural Industry was born a border between erudit and popular became very tiny, because of this, the art of music cannot be included in aesthetic categories. The aim of this work is to construct an analysis of sense production in Chico César’s songs, trying to understand why theses connections of familiarity to africanist poetic happen as an ordinary experience in african diasporas, and they share poetically voice, sound, and gesture in popular music environment, even if they have been practiced in way of mass media culture.
Keywords: Popular music, Africanist Poetic and Narrativities.||A força da canção não reside apenas no seu valor estético, mas sim na sua condição de veículo, transmissor de mensagens, instrumento de inquietação e júbilo. Assim como na literatura, o jogo verbal, o sentido alia-se aos sons das palavras, e na música popular, esses se tornam cúmplices nas narrativas poéticas. No século 20, as pesquisas migram da música erudita para a música popular urbana, e não é por acaso, uma vez que depois do surgimento da Indústria Cultural, a fronteira entre o “erudito e o popular” tornou-se cada vez mais diluída, não podendo, portanto, a arte da música ser tratada apenas dentro de categorias estéticas. Enfim, o propósito deste trabalho é analisar a produção de sentido nas canções de Chico César, numa tentativa de entender como esses nexos de familiaridade com a poética africanista, se dão quando a canção surge como experiência comum nas diásporas africanas, e compartilham poeticamente voz, som e gesto no âmbito da música popular, mesmo operando no nicho da cultura midiatizada.
Palavras-chave: Música Popular, Poética Africanista e Narratividades.