Descrição
This study deals with carnival conception by the Russian philosopher Mikhail Bakhtin (2008, 2009) from the philosophical hermeneutic approach of the game proposed by philosophers Huizinga (2000) and Rohden (2002). From this perspective, interpreted the points that guide the subject who lived the medieval carnival (nature of interpersonal relationships, time and space) under the precepts of the theme of the game. The method that organizes this study is based in the empirical form and in the literature bibliographic, combined with a dialetic moviment of teorical organization, whose function is to build knowledge and the best way to present them, minimizing the possibility of losing the essence and complexity of each content. In front of the theories, it was understood that the carnival, syncretic phenomenon in essence, have some of the caracteristics by the philosophical hermeneutic perspective of the game, and would enjoy even more if the atmosphere that puts its participants in a special and unusual moment of existence in which life itself is capable of representing itself, while the game is up another way, it is not real life and is not imagine life.||Este estudo trata da concepção de carnaval elaborada pelo filósofo russo Mikhail Bakhtin (2008; 2009) a partir da abordagem de jogo hermenêutico filosófico proposta pelos filósofos Huizinga (2000) e Rohden (2002). Nessa perspectiva, interpretaram-se os pontos e os pespontos que orientam o sujeito que viveu o carnaval medieval (natureza das relações interpessoais; de tempo e de espaço) sob os preceitos da temática do jogo. O método que organiza este estudo é de base empírica e bibliográfica, conjugado com um movimento dialético de organização teórica, cuja função é construir os conhecimentos e a melhor forma de apresentá-los, minimizando a possibilidade de perdas à essência e à complexidade de cada conteúdo. Frente às teorias, compreendeu-se que o carnaval, fenômeno por essência sincrético, dispõe de algumas das assertivas propostas pela perspectiva hermenêutica filosófica de jogo, e que disporia ainda mais não fosse a atmosfera que coloca seus participantes em um especial e incomum momento de existência, no qual a própria vida é capaz de representa a si mesma; ao passo que no jogo há abertura para outro caminho, que não é vida real e tampouco imaginária.