-
The The function of analysis in J. Burmeister’s Musica Poetica||A função da análise na Musica Poetica de J. Burmeister
- Voltar
Metadados
Descrição
In the last chapter of Joachim Burmeister’s treatise entitled Musica Poetica (1606), the author formulates a musical analysis of a Orlando di Lasso’s motet, with the objective of teaching beginner composers the possibilities of study of the current repertoire, putting in evidence the fundaments of the musical creative process, in order to make it accessible for imitation. This analysis is considered by contemporary musicology as one of the first initiatives of this kind, according Rivera’s (1993), Palisca’s (2001), Dunsby e Whittall’s (2011) statements, for example, and its historical and pedagogical value is widely agreed. However, its technical value, that is, its recognition as an illustration of the modes of access to the ancient repertoire is controversial, since this analysis presents answers to questions that may not make sense to the contemporary analysts or critics. In fact, it was conceived to meet the demands of musical education typical of the beginning of the 17th century and to answer questions emerging from that context. Considering that the historical distance between our present time and its past of origin is also a cultural distance, I recognize that the study of this analysis in its own terms allows us to recover concepts, ideas, techniques, processes, procedures and modes of listening and thinking hidden by the distance, so as to overcome anachronisms and contribute to the renewal of its understanding today.||No último capítulo do tratado intitulado Musica Poetica (1606) de Joachim Burmeister, o autor formula a análise musical de um moteto de Orlando di Lasso, com o objetivo de ensinar a compositores iniciantes as possibilidades de estudo do repertório vigente, colocando em evidência os fundamentos do processo criativo musical para torná-los acessíveis para imitação. Essa análise é considerada pela musicologia moderna como uma das primeiras iniciativas do gênero, conforme afirmam Rivera (1993), Palisca (2001), Dunsby e Whittall (1988), por exemplo; e há consenso quanto a seu valor histórico e pedagógico. No entanto, seu valor técnico, ou seja, seu reconhecimento como ilustração das formas de acesso ao repertório antigo é controverso, uma vez que apresenta respostas para perguntas que podem não ter sentido para os analistas e críticos de hoje. De fato, ela foi concebida para atender a demandas de formação musical próprias do início do século XVII e respondem a questões emergentes desse contexto. Considerando que o distanciamento histórico entre nosso tempo presente e seu passado de origem é também um distanciamento cultural, reconheço que o estudo dessa análise em seus próprios termos nos possibilita recuperar conceitos, ideias, técnicas, processos, procedimentos e modos de escuta e reflexão ocultos por esse distanciamento, superando anacronismos e contribuindo para a renovação de sua compreensão hoje.
ISSN
1676-3939
Periódico
Autor
Barros, Cassiano de Almeida
Data
5 de março de 2021
Formato
Identificador
https://www.revistas.ufg.br/musica/article/view/63270 | 10.5216/mh.v20.63270
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2021 Revista Música Hodie
Fonte
MUSICA HODIE; Vol. 20 (2020) | Revista Música Hodie; v. 20 (2020) | 1676-3939 | 2317-6776
Assuntos
Musical analysis | Musica Poetica | Joachim Burmeister | Orlando di Lasso | Análise musical | Musica Poetica | Joachim Burmeister | Orlando di Lasso
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion