-
The The social representations of teacher and the constitution of identity of students enrolled in a Chemistry teacher initial training course ||Las Las representaciones sociales de docencia y la constitución identitaria de licenciantes en Química||As representações sociais de docência e a constituição identitária de licenciandos em Química
- Voltar
Metadados
Descrição
This study focuses on perceive if the social representations concerning to be a teacher of students enrolled in a Chemistry teacher initial training course influence the constitution of their identity. The dialogue between the social representations theory, in the Serge Moscovici´s perspective, and the one proposed by Claude Dubar refering to professional identity conducted the data analysis. To be a professor relates to personal fulfillment, intrinsically connected to motivation, autonomy, innovation, affection regarding students and to the need to listen to them. The findings that constitute t this study data permit to understand the role exerted by the other's look on the identity constitution. It is through such a look that the subject can also recognize himself. We hope that the present study may contribute to a resignification of the initial teacher training, considering it as a diachronic construction, permeated by the social context, by the attribution of the others and by the social representations.||Este estudio investigó las representaciones sociales sobre la enseñanza y su influencia en la constitución de la identidad profesional de licenciantes en Química. Los datos fueron interpretados por medio del diálogo entre dos teorías: la de las representaciones sociales, en la perspectiva de Serge Moscovici, y la de la identidad profesional de Claude Dubar. Ser profesor para ese grupo social se relaciona con la realización personal, intrínsecamente ligada a la motivación, la autonomía, la innovación, el afecto hacia los estudiantes y la necesidad de escucharlos. Los relatos que compusieron los datos de este estudio nos ayudan a comprender el papel de la mirada del otro en la constitución identitaria. Es por medio de tal mirada que el sujeto puede también reconocerse. Esperamos que este estudio pueda contribuir a la resignificación de la educación docente, considerándola como una construcción diacrónica, impregnada por el contexto social, por la atribución de los demás y por las representaciones sociales de los actores involucrados en proceso.||Este estudo investigou as representações sociais sobre a docência e sua influência na constituição da identidade profissional de licenciandos em Química. Os dados foram interpretados por meio do diálogo entre duas teorias: a das representações sociais, na perspectiva de Serge Moscovici, e a da identidade profissional de Claude Dubar. Ser professor para esse grupo social relaciona-se à realização pessoal, intrinsecamente ligada à motivação, à autonomia, à inovação, ao afeto para com os estudantes e à necessidade de escutá-los. Os relatos que compuseram os dados deste estudo nos auxiliam a compreender o papel do olhar do outro na constituição identitária. É por meio de tal olhar que o sujeito pode também se reconhecer. Esperamos que o presente estudo possa contribuir para a ressignificação da formação docente, considerando-a enquanto construção diacrônica, permeada pelo contexto social, pela atribuição dos outros e pelas representações sociais dos atores envolvidos no processo.
ISSN
1981-1802
Periódico
Autor
Lima Miranda, Camila | Maria Nigro de Souza Placco, Vera | de Brito Rezende, Daisy
Data
29 de novembro de 2019
Formato
Identificador
https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/18085 | 10.21680/1981-1802.2019v57n54ID18085
Idioma
Fonte
Revista Educação em Questão; v. 57 n. 54 (2019): out./dez. 2019 | 1981-1802 | 0102-7735 | 10.21680/1981-1802.2019v57n54
Assuntos
Chemistry Teacher certification | Professional Identity | Teacher | Social Representation | Licenciatura en Química | Identidad Profesional | Maestro | Representación Social | Licenciatura em Química | Identidade Profissional | Professor | Representação Social
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion