-
The time, the museum and the mediation: the contemporary at the museological space||O tempo, o museu e a mediação: o contemporâneo no espaço museológico
- Voltar
Metadados
Descrição
This paper discusses particular contemporary issues which mark the educational experiences realized with the audiences in art museums. In this sense, trying to understand how education is built in museological institutions today, the article focuses on the analysis of the transition of the museum that meets the precepts of modernism and that gradually begins to incorporate reflections pertinent to contemporary times. Inserted and thought of contemporary issues, the museums’s educational sectors are challenged in the creation of strategies of reception to the public that scape from modernist precepts. As a conclusion, questioning the educational postures developed in relation to the museum object, the idea of cultural mediation is conceived as a response to the challenges put to the museological institutions.||O presente texto problematiza questões próprias da contemporaneidade que balizam as experiências educativas realizadas com os públicos nos museus de artes. Nesse sentindo, buscando compreender como a educação se constrói nas instituições museológicas, hoje, o artigo se centra na análise da transição do museu que atende a preceitos do modernismo e que, gradualmente, passa a incorporar reflexões pertinentes ao tempo contemporâneo. Inseridos e pensados a partir de questões da contemporaneidade, os setores educativos dos museus se vêm desafiados na criação de estratégias de recepção aos públicos que fujam de preceitos modernistas. Como conclusão, questionando as posturas educativas desenvolvidas em relação ao objeto de trabalho, concebe-se a ideia de mediação cultural como resposta aos desafios colocados às instituições museológicas.
ISSN
2357-9854
Periódico
Colaboradores
Coordenação de Aperfeiçoamento de pessoal de nível superior CAPES
Autor
Pinto, Júlia Rocha
Data
31 de dezembro de 2016
Formato
Identificador
https://seer.ufrgs.br/gearte/article/view/67049 | 10.22456/2357-9854.67049
Idioma
Relação
https://seer.ufrgs.br/gearte/article/view/67049/39938 | /*ref*/ACASO, María. ¿Por qué a la educación artística no le gustan los museos? Repensando los problemas actuales de la educación artística en las instituciones culturales. In: CALAF MASACHS, Roser; FONTAL MERILLAS, Olaia; VALLE FLÓREZ, Rosa Eva (Orgs.). Museos de arte y educación: construir patrimonios desde la diversidad. Gijón: Ediciones Trea, 2007. | /*ref*/ACASO, María. De la invisibilidad al giro educativo. In: ACASO, María (Org.). Perspectivas: situación actual de la educación en los museos de artes visuales. Madrid: Fundación Telefónica, 2011. | /*ref*/AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo. Chapecó: Argos, 2009. | /*ref*/BELTING, Hans. Contemporary art as global art: a critical estimate, 2015. Disponível em: . Acesso em: 21 mai. 2015. | /*ref*/BISHOP, Claire. Radical museology: or what’s “contemporary” in museums of contemporary art? Londres: Koenig Books, 2014. | /*ref*/BRENSON, Michael. Acts of engagement: writings on art, criticism and institutions, 1993-2002. Oxford: Rowman & Littlefield Publishers, 2004. | /*ref*/FRÓIS, João Pedro. Os museus de arte e a educação: discursos e práticas contemporâneas. Disponível em: http://repositorio.ul.pt/handle/10451/2353. Acesso em: 19 fev. 2015. | /*ref*/HOOPER-GREENHILL, Eilean. Changing values in the art museum: rethinking communication and learning. In: CARBONELL, Bettina Messias (Org.). Museum studies: an anthology of contexts. Londres: Blackwell Publishing, 2004. | /*ref*/HUYSSEN, Andreas. Escapando da amnésia: o museu como cultura de massa. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, v. 23, p. 35–57, 1994. | /*ref*/KRAUSS, Rosalind. The cultural logic of the late capitalist museum. The MIT Press, v. 54, p. 3-17, 1990. | /*ref*/MANEN, Martí. Salir de la exposición (si es que alguna vez habíamos entrado). Bilbao: Consonni, 2012. | /*ref*/PEKARIK, Andrew. From knowing to not knowing: moving beyond “outcomes”. Curator: The Museum Journal, v. 53, n. 1, p. 105-115, 2010. | /*ref*/PRINGLE, Emily; DEWITT, Jennifer. Perceptions, processes and practices around learning in an art gallery. Tate Papers, n. 22, s. p., Autumn 2014. Disponível em: . Acesso em: 10 fev. 2015. | /*ref*/REEVE, John. Influences on museum practice. In: LANG, Caroline; REEVE, John; WOOLARD, Vicky (Orgs.). The responsive museum: working with audiences in the twenty-first century. Burlington, VT: Ashgate, 2006. | /*ref*/RICE, Danielle; YENAWINE, Philip. A conversation on object-centered learning in art museums. Curator: The Museum Journal, v. 45, n. 4, p. 289–301, 2002. | /*ref*/STERNFELD, Nira. Unglamorous tasks: what can education learn from its political traditions? E-flux Journal, v. 14, p. 1-12, March, 2010.
Direitos autorais
Direitos autorais 2016 Revista GEARTE | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Fonte
Revista GEARTE; v. 3, n. 3 (2016): Artes Visuais em espaços não formais de educação | Revista GEARTE; v. 3, n. 3 (2016): Artes Visuais em espaços não formais de educação | 2357-9854
Assuntos
Cultural Mediation. Contemporaneity. Museum. | Artes Visuais; Museus; Educação | Mediação Cultural. Contemporaneidade. Museus.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion