Descrição
Tennessee Williams’ first short story, The vengeance of Nitocris, inspired by one of Herodotus’ “histories”, rewrites the ancient narrative concerning the lives of Egyptian pharaohs to plot, in its process of textual construction, the basis of a literary process that would later confirm its author as one of the most remarkable playwrights in North-American literary tradition. Permeated by tragic elements, the short story is, though, characterized by a curious and careful aesthetic option, which avoids pathos to provoke a more impactant than moving effect, refusing answers related to transcendent orders or values. The logical-rationalistic representation of an absurd world, abandoned by the gods, shapes an inescapably tragic cosmovision, foreshadowing the potentialities of a writer precociously fated to experience, in the expressive domains of artistic creation, the conflicts and contradictions entangled in a praxis that reveals itself as tragic.
Keywords: Tennessee Williams; The vengeance of Nitocris; Fiction and History; Herodotus; Theory and criticism of the tragic; North-American Literature||O primeiro conto produzido por Tennessee Williams, A vingança de Nitocris, inspirada em uma das “histórias” de Heródoto, retoma a antiga narrativa sobre a vida dos faraós egípcios para tramar, em seu processo de construção textual, as bases de um fazer literário que mais tarde iria confirmar seu autor como um dos mais reconhecidos dramaturgos da tradição literária norte-americana. Permeado de elementos trágicos, o conto caracteriza-se, contudo, por uma curiosa e habilidosa opção estética que se esquiva do pathos para provocar um efeito de tragicidade mais impactante que comovente, recusando acomodações em relação a ordens ou valores transcendentes. A representação lógicoracionalista de um universo absurdo, abandonado pelos deuses, configura uma cosmovisão cerradamente trágica, ao tempo em que antecipa as potencialidades de um escritor precocemente fadado a experimentar, nos domínios expressivos da fabulação artística, os conflitos e contradições implicados na práxis que se revela trágica.
Palavras-chave: Tennessee Williams; A vingança de Nitocris; Ficção e História; Heródoto; Teoria e crítica do trágico; Literatura Norte-Americana