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TRADUZIR POESIA NO CINEMA: DOIS EXEMPLOS: SERGEI PARAJANOV E MARIO MARTONE
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Metadados
Descrição
While several literary genres, such as novels and short stories, have been the subject of numerous transpositions for cinema, the filming of the poems was intended for the biographical reconstruction of their authors, losing, in many cases, the coherence with the texts they wished to represent and creating a scenario of untranslatability. However, in recent times, some of the most interesting proposals for the passage of poetry through the forms of cinema have moved across the intersection between the language of fiction and documentary. In these filmographic works, the intention was to document the path of the word, the life of poetic thought. This article compares two such cinematic experiences: The Color of Pomegranates, film about Armenian poet Sayat-Nova and directed by Sergei Parajanov; Leopardi, film about Italian poet Giacomo Leopardi and directed by Mario Martone. When investigating the artistic conception of its directors, the work concludes that, in both films, the episodes of a lifetime are not counted, but the events of an individual aesthetic experience and a time.||Enquanto vários gêneros literários, como romances e contos, foram objeto de inúmeras transposições para o cinema, a filmagem de poemas se destinou à reconstituição biográfica de seus autores, perdendo, em muitos casos, a coerência com os textos que desejavam representar e criando um cenário de intraduzibilidade. Entretanto, nos últimos tempos, algumas das mais interessantes propostas de trânsito da poesia pelas formas do cinema se moveram no interstício entre a linguagem da ficção e do bio-pic. Nessas obras filmográficas, a intenção foi documentar o caminho da palavra, a vida do pensamento poético. O artigo compara duas experiências cinematográficas desse tipo: A Cor da Romã, de Sergei Parajanov sobre o poeta armênio Sayat-Nova, e Il giovane favoloso, de Mario Martone sobre o poeta italiano Giacomo Leopardi. Ao investigar a concepção artística de seus realizadores, o trabalho conclui que, em ambos os filmes, não são contados os episódios de uma vida, mas os acontecimentos de uma experiência estética individual e de uma época.
ISSN
1518-5494
Periódico
Autor
Mildonian, Paola
Data
11 de dezembro de 2020
Formato
Identificador
https://periodicos.unb.br/index.php/revistavis/article/view/35391 | 10.26512/vis.v19i2.35391
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Revista VIS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Arte
Fonte
Revista VIS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Arte; v. 19 n. 2 (2020): O OLHAR DE JANO; 20-37 | 2447-2484 | 1518-5494 | 10.26512/vis.v19i2
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Artigo avaliado pelos Pares