Descrição
Guided by a critical perspective of the inclusion policy, this text presents the results excerpted from a thesis which aimed at revealing the underlying concepts of the Educating in Diversity Project: a teacher training material and the reports of a Strategic Municipality (2004); and analyzing the materialization of this project in some public institutions in the coverage area of the Municipality. Data showed that, while the documents announced the development of continuous educational practices in the municipal network and school centers, guided by a teacher-researcher perspective, the reality denounced sporadic training activities which did not meet the needs of all school teachers, revealing a policy implicated with the neoliberal model of society and reinforced by current globalization initiatives.||Basandose en una perspectiva critica de la politica de inclusion, este texto presenta el recorte investigativo de la tesis doctoral cuyos objetivos fueron: 1) revelar concepciones subyacentes al Proyecto Educar en la Diversidad: material de capacitacion docente y a los informes de un Municipio-Polo (2004); y 2) analizar la materializacion de este proyecto en instituciones públicas del area que alcanza el municipio en cuestion. Los datos recolectados han mostrado que, mientras que los documentos evidenciaban formaciones fundamentadas en un abordaje de profesor investigador, la realidad exponia eventuales acciones educativas a una parte de los profesores de la red escolar, revelando una politica de inclusion relacionada con el modelo neoliberal de la sociedad y reforzada por las vigentes iniciativas en la globalizacion.||As autoras, norteadas por uma perspectiva critica da politica de inclusao, apresentam, neste texto, o recorte de estudo de tese, que objetivou: 1) desvelar concepcoes subjacentes ao Projeto Educar na Diversidade: material de formação docente e aos relatorios de um Municipio-Polo (2004), e 2) analisar a materialização desse projeto em instituicoes públicas da area de abrangencia do municipio em foco. Os dados mostraram que, ao mesmo tempo em que os documentos anunciavam formacoes calcadas numa abordagem de professor-pesquisador, a realidade denunciava acoes formativas esporadicas a parcela dos professores da rede, expondo uma politica de inclusao implicada com o modelo neoliberal de sociedade e reforcada pelas iniciativas da globalização vigentes.