Descrição
This article aims to contextualize and analyze the legislation and organization of the Distance Education modality (EAD) as a possible reflection on the transformations in the formation and actuation of teaching and the implications in new competencies for the teachers' performance from the process of Integration of the EAD modality in Brazilian institutions. In this way, the accomplishment of this analysis is characterized, firstly, by the concepts of Distance Education set forth in Resolution 5.622 / 2005 and in the Quality Referentials for Higher Distance Education. Therefore, it is intended to discuss after the reflections about the conceptions as the competences of the teaching nowadays point to the need to think about the training of teachers for their performance in EaD, including the process integrating virtual environments of teaching and learning and, still, Digital technologies with the aim of developing the training of these professionals to new professional contexts of virtual teaching.||Este artigo tem como objetivo contextualizar e analisar a legislação e organização da modalidade de Educação a Distância (EaD) como uma possível reflexão acerca das transformações na formação e atuação da docência e as implicações em novas competências para a atuação de professores a partir do processo de integração da modalidade de EaD nas instituições brasileiras. Desse modo, a realização dessa análise caracteriza-se, primeiramente, pelas concepções de Educação a Distância dispostas na Resolução 5.622/2005 e nos Referenciais de Qualidade para Educação Superior a Distância. Pretende-se, portanto, discutir após as reflexões acerca das concepções como as competências da docência atualmente apontam para a necessidade de se pensar a formação de professores para sua atuação em EaD, compreendendo o processo integrador de ambientes virtuais de ensino e aprendizagem e, ainda, as tecnologias digitais com o objetivo de desenvolver a formação destes profissionais para novos contextos profissionais da docência virtual.