Descrição
Starting from a case study on the Brazilian playwright Augusto Boal, this article seeks to reflect on the issue of torture in the theater of resistance to the military regime in Brazil. The experience of torture experienced by the artist, as well as his production as a playwright, theater director and writer, deeply anchored the current reflection. Thus, the analysis of his play Torquemada (1971) and the novel Miracle in Brazil (1979) revealed Boal´s motivations, his aesthetic and dramaturgical choices and established a link between the moment of his life at the experience of imprisonment, torture and exile, and his artistic production at that moment.||A partir de um estudo de caso sobre o teatrólogo brasileiro Augusto Boal, o presente artigo busca refletir sobre a questão da tortura no teatro de resistência ao regime militar no Brasil. A experiência de tortura vivenciada pelo artista, assim como sua produção enquanto dramaturgo, escritor e diretor teatral, ancoraram profundamente a atual reflexão. Assim, a partir da análise de sua peça Torquemada (1971) e do romance Milagre no Brasil (1979), foi possível perceber suas motivações, suas escolhas estéticas e dramatúrgicas e estabelecer um elo entre o momento de sua vida da experiência de prisão, tortura e exílio e sua produção artística de então.