Descrição
The purpose of this article is to discuss the relationship between zoological artifacts and the popularization of scientific discourse based on fixed fans decorated with stuffed hummingbirds, produced by the company M.&E. Natté, in Rio de Janeiro during the second half of the 19th century. Their fans often present the hummingbird in a narrative scene, interacting with a fragment of nature. I argue that these artifacts, more than other zoological products, convey current scientific concepts at the time, as well as the concern of M.&E. Natté in projecting an image linked to natural history.||Este artigo visa discutir a relação de artefatos zoológicos com a popularização do discurso científico a partir das ventarolas decoradas com beija-flores taxidermizados produzidas pela empresa M.&E. Natté, no Rio de Janeiro da segunda metade de século XIX. Seus leques frequentemente apresentam o beija-flor em cena narrativa, interagindo com um fragmento de natureza. Argumento que esses artefatos, mais do que outros produtos zoológicos, transmitem concepções científicas em voga à época, bem como a preocupação da M.&E. Natté em projetar uma imagem vinculada à história natural.