Descrição
To Robert Musil, the Bildungsroman of an idea is the novel as such. Starting from this premise, this article shows how his main work, the novel The man without qualities, gives a new dimension to the concept of Bildung according to the historical conditions of his time. To this end, it assigns a greater weight to the reflexive process of the protagonist than to the narrative as such. Following this intellectual adventure that extends the possibilities stemming from the representation of real life, the reader is invited to participate in his formative development and to engage in a new form of reflexion. ||Para Robert Musil, “o Bildungsroman de uma ideia é o romance enquanto tal”. Partindo dessa premissa, o artigo demonstra como sua obra principal, o romance O homem sem qualidades, redimensiona a noção tradicional de formação (Bildung) à luz das exigências do presente, atribuindo ao processo reflexivo da personagem uma importância muito maior do que a mera narração de eventos. Ao acompanhar a aventura intelectual de uma personagem que procura ampliar as possibilidades de existência a partir da representação de uma experiência real de vida, o leitor é convidado a participar do esforço formativo do herói, e a engajar-se numa nova modalidade de reflexão.