-
Uma política das imagens: sobre cinema e sensações ( A policy of images: about cinema and sensations)||A policy of images: about cinema and sensations
- Voltar
Metadados
Descrição
The aim of this article is to understand how certain ways to deal with an image – here, particularly, the cinematographic image – politically affects our sensibility, our memory and our imagination. Going from the studies of Walter Benjamin about the interpenetration between esthetics and politics we will discuss the different ways to deal with the excess on films. Initially will be presenting the ideas of the German philosopher Christoph Türcke, who sets out how an “audiovisual gun-machine” transmits imagetic shocks to the human sensory, building new kinds of filing. Next we will discuss how – politically – ways of fillings can be cause differently, in keeping with the way by the excess is treated in some tendencies of the contemporary cinema.KEYWORDS: Cinema. Politics. Excess. Sensibility. Esthetics.||Pretendemos neste artigo entender como determinados modos de lidar com a imagem – aqui, particularmente, com a imagem cinematográfica – afetam politicamente a nossa sensibilidade, a nossa memória e a nossa imaginação. A partir dos estudos de Walter Benjamin sobre a interpenetração entre estética e política iremos discutir as diferentes maneiras de lidar com o excesso no cinema. Inicialmente apresentaremos as ideias do filósofo alemão Christoph Türcke, que expõe o modo pelo qual uma “metralhadora audiovisual” transmissora de choques imagéticos se impõe hoje ao sensório humano, constituindo novas maneiras de sentir. Discutiremos, em seguida, como formas – políticas -- de sentir podem ser produzidas diferentemente, de acordo com a maneira pela qual o excesso é trabalhado em algumas tendências do cinema contemporâneo.PALAVRAS-CHAVE: Cinema. Política. Excesso. Sensibilidade. Estética.ABSTRACTThe aim of this article is to understand how certain ways to deal with an image – here, particularly, the cinematographic image – politically affects our sensibility, our memory and our imagination. Going from the studies of Walter Benjamin about the interpenetration between esthetics and politics we will discuss the different ways to deal with the excess on films. Initially will be presenting the ideas of the German philosopher Christoph Türcke, who sets out how an “audiovisual gun-machine” transmits imagetic shocks to the human sensory, building new kinds of filing. Next we will discuss how – politically – ways of fillings can be cause differently, in keeping with the way by the excess is treated in some tendencies of the contemporary cinema.KEYWORDS: Cinema. Politics. Excess. Sensibility. Esthetics.
ISSN
1808-1355
Periódico
Autor
Gondar, Jô | Hildenbrand, Johanna G.
Data
30 de junho de 2014
Formato
Identificador
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1242 | 10.22481/el.v12i1.1242
Idioma
Editor
Direitos autorais
Copyright (c) 2014 Estudos da Língua(gem)
Fonte
Estudos da Língua(gem); v. 12 n. 1 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 101-119 | Language Studies; Vol. 12 No. 1 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 101-119 | Études de Langues; Vol. 12 No. 1 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 101-119 | Estudios del lenguaje; Vol. 12 Núm. 1 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 101-119 | 1982-0534 | 1808-1355 | 10.22481/el.v12i1
Assuntos
Cinema | Política | Excesso | Sensibilidade | Estética | Cinema | Politics | Excess | Sensibility | Esthetics
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Reviewed by peers | Revisión por pares | Avaliado pelos pares