Descrição
The valuation of non-motorized modes of transport has been evident in the federal, state and municipal government spheres, and has stimulated the discussion on cycling mobility, where, amidst the chaos in urban mobility caused by the automobilebased circulation model, governments to include in a significant way public policies, legislation and actions aimed at cycling mobility with new alternatives to problems associated with urban mobility. However, there is a gap in Brazil regarding the need to establish criteria to evaluate the evolution of the implementation of policies and actions of cycling mobility in municipalities. In this way, the study proposes, based on Brazilian legislation and national and international experiences, to establish criteria that allow the evaluation of the policies and actions of cyclomobilization implemented, in order to be an applicable instrument in the municipalities.||A valorização dos modos de transporte não motorizados tem se mostrado evidente nas esferas do governo federal, estadual e municipal, e tem impulsionado a discussão sobre a mobilidade cicloviária, onde em meio ao caos na mobilidade urbana ocasionado pelo modelo de circulação baseado no automóvel, fez com que os governos incluíssem de forma significativa políticas públicas, legislações e ações voltadas a mobilidade cicloviária com novas alternativas para problemas associados à mobilidade urbana. Contudo no Brasil há uma lacuna quanto à necessidade do estabelecimento de critérios para avaliar a evolução da implantação das políticas e ações de mobilidade cicloviária nos municípios. Dessa forma o estudo propõe com base na legislação brasileira e experiências nacionais e internacionais levantar critérios que permitam avaliar as políticas e ações de ciclomobilidade implantadas, de forma a ser um instrumento aplicável nos municípios.