-
Violent transfusions: strategies of and against immunity in contemporary Brazilian cinema||Transfusões violentas: estratégias de e contra a imunidade no cinema brasileiro contemporâneo
- Voltar
Metadados
Descrição
Violence, in films, is often generated by an ‘immunizing’ logic, which according to Roberto Esposito, is typical of contemporary societies. Esposito says that the immunizing logic can be seen in State institution, laws, territorial organization or ethnic communities identified by a common element (language, religion, culture). These groups tend to shut out, immunizing against the ‘outside’ world. The films respond to the violent exclusion with a ‘violent image’ (not an ‘image of violence’, an image that presents itself as a correction of the world), a kind of violence that is a refusal of excluding violence. This ‘violent image’ is a line of flight that traverses many segments ‘immunized’ against what is ‘strange’ and ‘foreigner’, reestablishing the transit. This article questions how cinematographic discourse creates violent situations where spectators are challenged to face their own auto-immunization and called toreestablish the flux of violent images which are, above all, irradiation, explosion, contamination.||Violência, nos filmes, geralmente e gerada por uma lógica “imunizadora”, que, de acordo com Roberto Esposito, e típica das sociedades contemporâneas. Esposito diz que a lógica imunizante pode ser vista em instituições estatais, no direito, na organização territorial ou comunidades étnicas identificadas por elemento em comum (linguagem, religião, cultura). Tais grupos tendem a se isolar, imunizando-se contra o mundo “de fora”. Os filmes respondem a exclusão violenta com uma “imagem violenta” (e não uma “imagem da violência”, que se apresenta como uma correção do mundo), um tipo de violência que e uma recusa da violência excludente. Essa “imagem violenta” e uma linha de fuga que atravessa muitos segmentos “imunizados” contra o que e “estranho”, “estrangeiro”, restabelecendo o transito. Este artigo questiona como o discurso cinematográfico cria situações violentas onde os espectadores são desafiados a encarar sua própria auto-imunizacao e chamados a re-estabelecer o fluxo violento da imagem que e, antes de tudo, irradiação, explosão, contaminação.
ISSN
1980-6493
Periódico
Autor
Lira, Ramayana
Data
1 de dezembro de 2010
Formato
Identificador
http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/706 | 10.19177/rcc.v5e22010471-483
Idioma
Fonte
Revista Crítica Cultural; v. 5, n. 2 (2010): Edição Especial: Dossiê Juan José SAER; 471-483 | 1980-6493 | 1980-6493
Assuntos
Brazilian Cinema; Violence; Immunization | Cinema Brasileiro; Violência; Imunização
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion