Descrição
This paper aims to analyze and discuss two films that present hybrid aesthetics: Lars von Trier’s Dogville (2003) and Welchman´s and Kobiela´s Loving Vincent ( 2017). Dogville evokes the theatre language in its construction and develops an intertextual relationship by using Brecht’s epic theatre, while Loving Vincent is a tribute film to Vincent van Gogh, essentially intertextual because it is based on letters that van Gogh once wrote, as well as his own works of art. The theoretical frame of reference on the processes of dialogism, polyphony, hybridization, intermediality and intertextuality is provided by Araujo, Bazin, Bakhtin, Brecht, Kristeva, Metz, Muller, Nagib e Rajewski.||Este estudo pretende analisar e discutir dois filmes que apresentam estéticas híbridas: Dogville (2003), de Lars von Trier, e Loving Vincent, de Wechmann e Kobiela (2017). Dogville evoca a linguagem do teatro em sua construção e desenvolve uma relação intertextual com o teatro épico de Brecht, enquanto Loving Vincent é um filme-tributo a Vincent van Gogh, essencialmente intertextual por ser baseado nas cartas que van Gogh escreveu, assim como em suas obras de arte. As referências teóricas em relação aos processos de dialogismo, polifonia, hibridização, intermidialidade e intertextualidade são de Araujo, Bazin, Bakhtin, Brecht, Kristeva, Metz, Muller, Nagib e Rajewski.