Descrição
Dissertação também disponível em formato impresso, com o número de chamada MM 2010/13||n/a||The present study deals with the Cirandas for piano solo (1926) by Heitor Villa-
Lobos (1887-1959). The work’s genesis is discussed and the bibliographic survey
includes views and opinions of researchers, historians, comentators and pianists who
performed and recorded this work. Ciranda nº 7 – Xô, Xô Passarinho is the main
focus of this study, a piece which was composed based on the Brazilian folk tune and
tale A menina enterrada viva (The girl buried alive), collected by folklorists and
historians on Brazilian music. The relationship between music and text is analyzed in
this Ciranda, and the discussion is based on the writings of Lawrence Zbikowsky
(2002) about conceptual metaphor in music. In order to expand the possibilities of
this analysis, the Ciranda nº 7 is compared with the work Xô! Passarinho... (1941)
by Octavio Maul (1901-1974), inspired in the same folk tune and tale.||n/a||O presente estudo aborda as Cirandas para piano solo (1926) de Heitor Villa-Lobos
(1887-1959). Discute-se a gênese da obra e o levantamento bibliográfico inclui a
opinião de pesquisadores, historiadores, comentaristas e intérpretes que gravaram
essa obra. Focaliza-se especialmente a Ciranda nº 7 – Xô, Xô Passarinho composta a
partir da lenda e da cantiga brasileira A menina enterrada viva, registrada por
folcloristas e historiadores de música brasileira. A relação entre música e texto é
analisada nesta Ciranda e a discussão se baseia nos escritos de Lawrence Zbikowsky
(2002) sobre metáfora conceitual na música. Para ampliar as possibilidades de
análise, compara-se a Ciranda nº 7 com a obra Xô! Passarinho... (1941) de Octavio
Maul (1901-1974), inspirada na mesma lenda.